Αλιεία-Γεωργία-Διατροφή

Nέες τάσεις στην κατανάλωση προϊόντων αλιείας και υδατοκαλλιέργειας

Ενώ τα προϊόντα αυτά παραμένουν βασικό στοιχείο της ευρωπαϊκής διατροφής, η έρευνα αποκαλύπτει μείωση της συνολικής συχνότητας κατανάλωσης από την έρευνα του 2021. Μόνο το ένα τρίτο των ερωτηθέντων καταναλώνουν προϊόντα αλιείας και υδατοκαλλιέργειας τουλάχιστον μία φορά την εβδομάδα, σημειώνοντας μείωση 4 % σε σχέση με την προηγούμενη έρευνα. Το ποσοστό των ερωτηθέντων που δεν καταναλώνουν ποτέ προϊόντα αλιείας και υδατοκαλλιέργειας στη χώρα τους έχει αυξηθεί στο 15 %, σημειώνοντας αύξηση 4 % σε σχέση με το 2021.

Σε σύγκριση με την προηγούμενη έρευνα, το κόστος των προϊόντων έχει καταστεί ο παράγοντας με τη μεγαλύτερη επιρροή (55 %) στις αποφάσεις αγοράς των ευρωπαίων καταναλωτών για ψάρια και θαλασσινά, με την τιμή να ξεπερνά πλέον την εμφάνιση των προϊόντων (52 %). Η έρευνα αποκαλύπτει ότι το κόστος επηρεάζει τις αποφάσεις των καταναλωτών, οδηγώντας σε πιο προσεκτικές αποφάσεις όσον αφορά τις δαπάνες τους λόγω του τρέχοντος οικονομικού πλαισίου. Για το λόγο αυτό, η αγορά και η κατανάλωση κατεψυγμένων και κονσερβοποιημένων προϊόντων ξεπερνούν τα νωπά προϊόντα, πιθανώς λόγω της ευκολίας και της οικονομικής προσιτότητάς τους.

Η γειτνίαση με τη θάλασσα επηρεάζει σημαντικά την υψηλότερη κατανάλωση ψαριών και θαλασσινών. Οι ερωτηθέντες που ζουν σε απόσταση 5 χιλιομέτρων από την ακτή είναι πιο πιθανό να καταναλώνουν προϊόντα αλιείας και υδατοκαλλιέργειας μηνιαίως (79 %) από ό,τι εκείνα που βρίσκονται σε απόσταση άνω των 200 χιλιομέτρων (49 %). Η έρευνα διαπίστωσε επίσης ότι όσοι ζουν πιο κοντά στην ακτή είναι πιο πιθανό να προτιμούν τα προϊόντα που αλιεύονται άγρια ​​από τα εκτρεφόμενα (43 % εντός 5 χιλιομέτρων σε σύγκριση με 27 % πάνω από 200 χιλιόμετρα). Οι ερωτηθέντες από μεσόγειες χώρες δείχνουν μεγαλύτερη αδιαφορία σχετικά με το αν τα ψάρια και τα θαλασσινά αλιεύονται ή εκτρέφονται.

Οι πρακτικές πληροφορίες και οι ειδικές ανά προϊόν πληροφορίες στις ετικέτες εξακολουθούν να είναι απαραίτητες για το ήμισυ των ερωτηθέντων: η ημερομηνία λήξης, η ονομασία του είδους, η μέθοδος παραγωγής (άγρια ή εκτρεφόμενα) και η προέλευση είναι οι πλέον αναμενόμενες πληροφορίες, τόσο για τα μεταποιημένα όσο και για τα μη μεταποιημένα προϊόντα. Οι ερωτηθέντες αναζητούν λεπτομερέστερες ετικέτες, με το 69 % εξ αυτών να θεωρεί σημαντικό να συμπεριληφθεί η ημερομηνία αλίευσης ή αλίευσης για όλα τα προϊόντα αλιείας και υδατοκαλλιέργειας. Επιπλέον, το 36 % θα επιθυμούσε περισσότερες περιβαλλοντικές πληροφορίες, δηλαδή μείωση κατά 8 ποσοστιαίες μονάδες από το 2021.

Για πρώτη φορά, το φετινό ειδικό Ευρωβαρόμετρο περιλάμβανε ερωτήσεις σχετικά με την κατανάλωση φυκιών και φυκών. Παρόλο που τα φύκια και τα φύκια δεν έχουν ακόμη φθάσει σε γενική αποδοχή, τα δύο τρίτα των ερωτηθέντων έχουν καταναλώσει προϊόντα άλγης τουλάχιστον μία φορά τον τελευταίο χρόνο, κυρίως με τη μορφή ρολών ή περιτυλίγματος (π.χ. σούσι). Οι μισοί από τους ερωτηθέντες αγαπούν τη γεύση τους και το ένα τρίτο πιστεύουν ότι τα φύκια είναι ευεργετικά για την υγεία.

Ιστορικό

Αυτό το ειδικό Ευρωβαρόμετρο 558 σχετικά με τις καταναλωτικές συνήθειες της ΕΕ όσον αφορά τα προϊόντα αλιείας και υδατοκαλλιέργειας πραγματοποιήθηκε στα 27 κράτη μέλη της ΕΕ μεταξύ Σεπτεμβρίου και Οκτωβρίου 2024. Περίπου 26,510 ερωτηθέντες από διαφορετικές κοινωνικές και δημογραφικές ομάδες ερωτήθηκαν στη μητρική τους γλώσσα.

Οι κύριοι στόχοι της παρούσας έρευνας του 2024 είναι οι εξής:

  • Κατανόηση των καταναλωτικών συνηθειών και αντιλήψεων σχετικά με την αλιεία και την υδατοκαλλιέργεια.
  • Να προσδιορίσουν τις αλλαγές στην κατανάλωση προϊόντων αλιείας και υδατοκαλλιέργειας από την έρευνα του Μαρτίου/Απριλίου 2021 συγκρίνοντας τα τρέχοντα αριθμητικά στοιχεία με τα αποτελέσματα του 2021, και να διερευνήσουν τους λόγους για τυχόν παρατηρούμενες αυξήσεις, μειώσεις ή διακυμάνσεις σε συγκεκριμένους τύπους προϊόντων.
  • Διερεύνηση των πιο σημαντικών πτυχών για τους καταναλωτές όταν αγοράζουν προϊόντα αλιείας και υδατοκαλλιέργειας και ποιες είναι οι αγοραστικές τους συμπεριφορές.
  • Διερεύνηση των λόγων για τους οποίους δεν καταναλώνονται προϊόντα αλιείας και υδατοκαλλιέργειας.
  • Διερεύνηση των απόψεων των καταναλωτών σχετικά με τις πληροφορίες που συνοδεύουν τα προϊόντα αλιείας και υδατοκαλλιέργειας σχετικά με την προέλευση.
  • Αποκαλύψτε τη στάση των καταναλωτών και την εξοικείωση με τα φύκια και τα προϊόντα φυκιών.

Η παρούσα ειδική έρευνα του Ευρωβαρόμετρου είναι η τέταρτη σχετικά με το θέμα αυτό, επαναλαμβάνοντας ορισμένες ερωτήσεις που τέθηκαν για πρώτη φορά σε έρευνα που διεξήχθη τον Ιούνιο του 2016 και, στη συνέχεια, σε έρευνα που διεξήχθη τον Ιούλιο του 2018 και τον Μάρτιο του 2021.

Περισσότερες πληροφορίες

Ειδικό Ευρωβαρόμετρο σχετικά με τις καταναλωτικές συνήθειες της ΕΕ όσον αφορά τα προϊόντα αλιείας και υδατοκαλλιέργειας.

Ευρωπαϊκή Επιτροπή

Γράψτε σχόλιο

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *