ΔιαφοραΤεχνολογια

Πώς το Galileo OSNMA συμβάλλει στην αντιμετώπιση της πλαστογράφησης GNSS

Από την εύρεση του τρόπου με τους χάρτες στα τηλέφωνά μας μέχρι τον συγχρονισμό των τραπεζικών συναλλαγών, η δορυφορική πλοήγηση είναι τόσο βαθιά υφασμένη στην καθημερινή ζωή που δύσκολα το παρατηρούμε πια.

Αυτά τα σήματα είναι εξαιρετικά αξιόπιστα, αλλά οι προσπάθειες να παρέμβουν ή να τα πλαστογραφήσουν, όπως μπλοκάρισμα και πλαστογράφηση, αυξάνονται. Καθώς αυξάνεται η εξάρτησή μας από τις τεχνολογίες του Παγκόσμιου Δορυφορικού Συστήματος Πλοήγησης (GNSS), τα μέτρα που διασφαλίζουν την ακεραιότητα των σημάτων εντοπισμού θέσης και χρονισμού καθίστανται πιο σημαντικά.

Αναγνωρίζοντας το γεγονός αυτό, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή εισήγαγε το Galileo OSNMA, μια δωρεάν υπηρεσία που επιτρέπει στις συσκευές να επαληθεύουν ότι τα μηνύματα πλοήγησης του Galileo είναι γνήσια. Σε αυτό το Observer, διερευνούμε πώς η νέα υπηρεσία OSNMA ενισχύει την ασφάλεια πλοήγησης.

Η καθημερινή ζωή εξαρτάται από το GNSS. Τα αεροσκάφη βασίζονται σε αυτά για προσεγγίσεις προσγείωσης, πλοία για σχεδιασμό διαδρομών και smartphones για τα πάντα, από την παράδοση τροφίμων έως τις κλήσεις έκτακτης ανάγκης. Οι τραπεζικοί και ενεργειακοί τομείς βασίζονται επίσης στον ακριβή δορυφορικό χρονισμό για τη διατήρηση της ομαλής λειτουργίας των χρηματοπιστωτικών συναλλαγών και των δικτύων ηλεκτρικής ενέργειας, με το GNSS να παρέχει τις αξιόπιστες χρονοσφραγίδες που στηρίζουν την επαλήθευση της ταυτότητας των συναλλαγών και τον συγχρονισμό του δικτύου.

Όσο περισσότερο αυτά τα σήματα ενσωματώνονται στην καθημερινή μας ζωή, τόσο πιο ελκυστικά γίνονται ως στόχοι για κακόβουλους παράγοντες.. Η παραποίηση, κατά την οποία μεταδίδονται ψευδή σήματα ώστε οι δέκτες GNSS να υπολογίζουν τη λανθασμένη θέση ή ώρα, και η παρεμβολή —η σκόπιμη μετάδοση παρεμβολών ραδιοσυχνοτήτων που υποβαθμίζει ή αρνείται τη λήψη GNSS— αποτελούν αυξανόμενους κινδύνους.

Ένα πλαστό σήμα μπορεί να ανακατευθύνει πλοία ή drones εκτός πορείας και να τροφοδοτήσει ψευδή δεδομένα σε κρίσιμες υποδομές. Το μπλοκάρισμα, από την άλλη πλευρά, μπορεί να παραλύσει τα συστήματα πλοήγησης στα αεροδρόμια, να διαταράξει τις αλυσίδες εφοδιαστικής και ακόμη και να θέσει σε κίνδυνο τις υπηρεσίες έκτακτης ανάγκης που εξαρτώνται από τον συγχρονισμό του συγχρονισμού.

Τα τελευταία χρόνια, ο αριθμός των περιπτώσεων παραποίησης/απομίμησης και εμπλοκής έχει αυξηθεί σημαντικά, γεγονός που συμπίπτει με την εισβολή της Ρωσίας στην Ουκρανία.

Για παράδειγμα, η Πολωνία ανέφερε 2.732 περιστατικά τον Ιανουάριο του 2025 (από περίπου 1.900 τον Οκτώβριο του 2023), ενώ η Λιθουανία κατέγραψε πάνω από 1.000 περιστατικά σε έναν μόνο μήνα., το οποίο είναι 22 φορές μεγαλύτερο από ό,τι τον Ιούνιο του 2024.

Οι εκθέσεις για τις αεροπορικές μεταφορές επιβεβαιώνουν επίσης τακτικές παρεμβάσεις που επηρεάζουν τις πτήσεις πάνω από τις περιοχές της Βαλτικής και του Εύξεινου Πόντου.

Οι συσκευές πλαστικοποίησης και μπλοκαρίσματος είναι χαμηλού κόστους και εξαιρετικά προσβάσιμες. Τα εμπορικά jammers και spoofers είναι ευρέως διαθέσιμα, πράγμα που σημαίνει ότι ένα εξελιγμένο GNSS πολλών δισεκατομμυρίων ευρώ μπορεί να διαταραχθεί ή να υποβαθμιστεί από σχετικά φθηνές συσκευές που ο καθένας μπορεί να αγοράσει.

Σε αυτό το σημείο εισέρχεται η OSNMA του Galileo. Πρόκειται για την πρώτη ευρωπαϊκή υπηρεσία ταυτοποίησης πλοήγησης, η οποία έχει σχεδιαστεί για να παρέχει στους χρήστες έναν τρόπο να επαληθεύουν ότι τα δεδομένα που λαμβάνουν είναι γνήσια. Ενώ η OSNMA ενισχύει συγκεκριμένα την ανθεκτικότητα έναντι της παραποίησης, συμπληρώνει επίσης ευρύτερα μέτρα ασφάλειας που αποσκοπούν στην αντιμετώπιση των παρεμβολών, ενισχύοντας τη συνολική αξιοπιστία των υπηρεσιών πλοήγησης της Ευρώπης.

Τι είναι το OSNMA;

OSNMA σημαίνει Open Service Navigation Message Authentication. Αποτελεί μέρος της ανοικτής υπηρεσίας Galileo, η οποία διατίθεται δωρεάν σε όλους τους χρήστες, και αποτελεί την πρώτη μη στρατιωτική ικανότητα επαλήθευσης ταυτότητας GNSS στον κόσμο.

Στον πυρήνα του, το OSNMA λειτουργεί ως ψηφιακή υπογραφή για τα τυπικά σήματα πλοήγησης ανοικτής υπηρεσίας. Χωρίς έλεγχο ταυτότητας, ένα δορυφορικό μήνυμα μοιάζει πολύ με οποιοδήποτε άλλο: εύκολο να αντιγράψετε, να αναμεταδώσετε ή να χειριστείτε. Με το OSNMA, ωστόσο, κάθε μήνυμα Galileo φέρει μια κρυπτογραφική υπογραφή που αποδεικνύει την προέλευσή του.

Οι δέκτες που υποστηρίζουν το OSNMA μπορούν να επαληθεύσουν ότι το σήμα προέρχεται πραγματικά από το Galileo και να απορρίψουν τα σήματα παραποίησης/απομίμησης ή αναπαραγωγής. Για πρώτη φορά, οι μη στρατιωτικοί χρήστες μπορούν να επωφεληθούν από μια υπηρεσία λειτουργικής ταυτοποίησης μηνυμάτων πλοήγησης, δωρεάν μέσω του Galileo OSNMA.

Καθώς τα μηνύματα πλοήγησης GNSS μεταδίδονται με πολύ χαμηλούς ρυθμούς δεδομένων, οι μηχανικοί του Galileo προσάρμοσαν το OSNMA ώστε να λειτουργεί αξιόπιστα σε περιβάλλοντα υψηλής απώλειας και χαμηλού ρυθμού δεδομένων.

Αυτό επιτρέπει την επιτυχή επαλήθευση της ταυτότητας ακόμη και αν η λήψη είναι διαλείπουσα, για παράδειγμα όταν ορισμένοι δορυφόροι εμποδίζονται από κτίρια ή έδαφος. Μια βασική απαίτηση είναι ότι οι δέκτες πρέπει να συγχρονίζονται με τον χρόνο του συστήματος Galileo. μέσα σε μια δεδομένη ακρίβεια έτσι τα αναπαραγόμενα στοιχεία μπορούν να ανιχνευθούν και να απορριφθούν.

Με αυτόν τον τρόπο, η OSNMA είναι σε θέση να παρέχει ισχυρή επαλήθευση ταυτότητας των μηνυμάτων πλοήγησης του Galileo σε πραγματικές συνθήκες.

«Με την OSNMA, αυξάνουμε τη βεβαιότητα ότι οι χρήστες δεδομένων που λαμβάνουν προέρχονται πράγματι από το Galileo και δεν έχουν τροποποιηθεί με κανέναν τρόπο»

– Εκτελεστικός διευθυντής του EUSPA, Rodrigo da Costa

Ένας δέκτης με δυνατότητα OSNMA ανακτά τα ειδικά πεδία OSNMA στο μήνυμα πλοήγησης και επεξεργάζεται αυτά τα δεδομένα για να καθορίσει αν είναι αυθεντικά. Πίστωση: EUSPA.

Ένας δέκτης με δυνατότητα OSNMA ανακτά τα ειδικά πεδία OSNMA στο μήνυμα πλοήγησης και επεξεργάζεται αυτά τα δεδομένα για να καθορίσει αν είναι αυθεντικά. Πίστωση: EUSPA.

Χρονοδιάγραμμα ανάπτυξης και εγκατάστασης

Το ταξίδι στο OSNMA έχει περάσει πάνω από μια δεκαετία στα σκαριά, με το OSNMA end-to-end design και την απόδειξη της ιδέας να ξεκινούν ήδη από το 2013. Μεταξύ του 2016 και του 2018, το χαρακτηριστικό συμπεριλήφθηκε επίσημα στη γραμμή βάσης της υπηρεσίας του Galileo, ενώ κυκλοφόρησαν οι αρχικές προδιαγραφές δοκιμών.

Από το 2019 έως το 2021, η ανάπτυξη επιταχύνθηκε στο πλαίσιο του κέντρου υπηρεσιών του ευρωπαϊκού GNSS, με αποτέλεσμα τις πρώτες συνεχείς μεταδόσεις σήματος στο διάστημα (SIS) και την έναρξη της φάσης δημόσιας παρατήρησης της OSNMA.

Ακολούθησαν βελτιώσεις, επιχειρησιακή επικύρωση και διαπίστευση μεταξύ 2022 και 2025, με αποκορύφωμα την αρχική δήλωση παροχής υπηρεσιών στις 24 Ιουλίου 2025. Αυτή ήταν η στιγμή που το Galileo έγινε επίσημα το πρώτο παγκόσμιο σύστημα πλοήγησης που παρέχει ανοικτή επαλήθευση ταυτότητας στους χρήστες του.

Γιατί αυτό είναι επίκαιρο

Αυτό που κάνει το OSNMA ένα τέτοιο ορόσημο δεν είναι μόνο η τεχνολογία, αλλά αυτό που αντιπροσωπεύει: Η Ευρώπη πρωτοστατεί στην ανθεκτικότητα του GNSS. Κανένας από τους άλλους παρόχους GNSS δεν προσφέρει επί του παρόντος ανοικτή επαλήθευση ταυτότητας για μη στρατιωτικούς χρήστες. Το Galileo καλύπτει αυτό το κενό με μια ικανότητα που είναι ταυτόχρονα παγκόσμια πρώτη και ελεύθερα προσβάσιμη.

Οι επιπτώσεις είναι ευρείες. Για τα χρηματοοικονομικά, τις τηλεπικοινωνίες και τα ενεργειακά δίκτυα, η OSNMA ενισχύει την εμπιστοσύνη στα σήματα χρονισμού που στηρίζουν τις συναλλαγές και τον συγχρονισμό. Στις μεταφορές, είτε πρόκειται για την αεροπορία, τη ναυτιλία ή την οδική εφοδιαστική, δημιουργείται μεγαλύτερη εμπιστοσύνη ότι τα δεδομένα πλοήγησης είναι γνήσια.

Είναι σημαντικό ότι το OSNMA κάνει τα σήματα πολύ πιο δύσκολο να πλαστογραφηθούν. Μολονότι η επαλήθευση ταυτότητας δεδομένων δεν εξαλείφει όλους τους κινδύνους, με την προσθήκη κρυπτογραφικού απρόβλεπτου χαρακτήρα στα μηνύματα του Galileo και τη δυνατότητα των δεκτών να διενεργούν διασταυρούμενους ελέγχους, θέτει το εμπόδιο για τους επιτιθέμενους και ενισχύει την εμπιστοσύνη στη δορυφορική πλοήγηση σε όλους τους τομείς που εξαρτώνται από αυτήν.

Εφαρμογές σε όλους τους τομείς

Οι εργασίες για τα διεθνή πρότυπα αεροπορίας έχουν αρχίσει να ενσωματώνουν την OSNMA στην επόμενη γενιά ηλεκτρονικών αεροσκαφών. Ενώ στον τομέα της αυτοκινητοβιομηχανίας, η OSNMA αποτελεί ήδη μέρος του ευφυούς ταχογράφου δεύτερης γενιάς, που έχει εγκριθεί σε ολόκληρη την ΕΕ στο πλαίσιο της δέσμης μέτρων για την κινητικότητα, πράγμα που σημαίνει ότι τα φορτηγά που εκτελούν διεθνείς μεταφορές θα υιοθετήσουν σταδιακά αυτό το επίπεδο επαλήθευσης ταυτότητας, ανοίγοντας τον δρόμο για ασφαλέστερα συνδεδεμένα και τελικά αυτόνομα οχήματα.

«Η OSNMA βρίσκει ήδη τον δρόμο της σε κρίσιμους τομείς» 

-Christoph Kautz, Διευθυντής Διαστημικής Πολιτικής, Δορυφορικής Πλοήγησης και Παρατήρησης της Γης, ΓΔ DEFIS

Η ναυτιλία μπορεί επίσης να ωφεληθεί, με μειωμένους κινδύνους πλαστογράφησης σε πολυσύχναστες θαλάσσιες λωρίδες. Στον αναδυόμενο κόσμο των αυτόνομων συστημάτων, τα drones και τα αυτοοδηγούμενα αυτοκίνητα αναμένεται να είναι σε θέση να πλοηγούνται με μεγαλύτερη εμπιστοσύνη στα σήματα που τα καθοδηγούν.

Οι κρίσιμες υποδομές είναι επίσης κερδοφόρες. Όπως προαναφέρθηκε, η επαλήθευση της ταυτότητας των μηνυμάτων Galileo υποστηρίζει τα αξιόπιστα σήματα χρονισμού που χρησιμοποιούνται από τα ενεργειακά δίκτυα και τα χρηματοπιστωτικά δίκτυα. Για τους καθημερινούς χρήστες, το όφελος είναι απλό: μεγαλύτερη εμπιστοσύνη στις υπηρεσίες που παρέχει το Galileo.

Διάφοροι τομείς της οικονομίας μπορούν να επωφεληθούν από την OSNMA. Πιστωτικές μονάδες: Οργανισμός της ΕΕ για το Διαστημικό Πρόγραμμα (EUSPA)

Διάφοροι τομείς της οικονομίας μπορούν να επωφεληθούν από την OSNMA. Πιστωτικές μονάδες: Οργανισμός της ΕΕ για το Διαστημικό Πρόγραμμα (EUSPA)

Επόμενα βήματα

Η έναρξη της αρχικής υπηρεσίας είναι μόνο η αρχή. Συνεχίζονται οι εργασίες με τους κατασκευαστές δεκτών, τους οργανισμούς τυποποίησης και τους ρυθμιζόμενους τομείς για να διασφαλιστεί ότι η OSNMA υλοποιείται σε όλες τις εφαρμογές. Τα έγγραφα τεκμηρίωσης και οι κατευθυντήριες γραμμές για τους αποδέκτες διατίθενται από το Ευρωπαϊκό Κέντρο Υπηρεσιών GNSS για την υποστήριξη της ολοκλήρωσης.

Όσον αφορά το μέλλον, έχουν ήδη προγραμματιστεί βελτιώσεις: κατά τα επόμενα έτη, η υπηρεσία θα επεκταθεί με νέα μηνύματα ταυτοποίησης και καλύτερες επιδόσεις, στο πλαίσιο ενός ευρύτερου χάρτη πορείας που περιλαμβάνει πρόσθετες υπηρεσίες ταυτοποίησης, όπως η ταυτοποίηση σε επίπεδο σήματος (SAS) και η ενοποίηση με τη δημόσια ρυθμιζόμενη υπηρεσία (PRS) του Galileo, παράλληλα με τους δορυφόρους δεύτερης γενιάς του Galileo.

Από κοινού, τα μέτρα αυτά θα ενισχύσουν περαιτέρω την ανθεκτικότητα και θα διασφαλίσουν ότι η Ευρώπη παραμένει στην πρώτη γραμμή της ασφάλειας του GNSS.

Ευρωπαϊκή Επιτροπή

Γράψτε σχόλιο

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *