Μεταφορές

Η Νάντη αναβαθμίζει το μητροπολιτικό δίκτυο μεταφορών

Το έργο «Υποδομές βιώσιμης κινητικότητας για χαμηλές εκπομπές και ποιοτικές υπηρεσίες» (SMILES), το οποίο υποστηρίζεται από χρηματοδότηση της ΕΕ μέσω του δανειακού μηχανισμού του δημόσιου τομέα (PSLF) στο πλαίσιο του Μηχανισμού Δίκαιης Μετάβασης (JTM), αποσκοπεί στην πράσινη και διαφοροποιημένη κινητικότητα στη Νάντη, μια πόλη στο διαμέρισμα Loire-Atlantique της Γαλλίας.

Métropole της Νάντης, η οντότητα που είναι υπεύθυνη για την υλοποίηση του έργου, αναλαμβάνει διάφορες βασικές πρωτοβουλίες, συμπεριλαμβανομένης της αναβάθμισης τριών γραμμών τραμ, της αντικατάστασης του υφιστάμενου στόλου τραμ με 46 νέα οχήματα, της κατασκευής κόμβου πολυτροπικών μεταφορών, της επέκτασης γραμμής τραμ και της ανάπτυξης δικτύου ποδηλατοδρόμων μήκους 38 χιλιομέτρων.

Το έργο ακολουθεί τη στρατηγική βιώσιμης κινητικότητας της Nantes Métropole και αποσκοπεί στην αύξηση του μεριδίου των δημόσιων μεταφορών και στην ενθάρρυνση της ήπιας κινητικότητας. Η αναβάθμιση των υποδομών μεταφορών συνάδει επίσης με το εδαφικό σχέδιο δίκαιης μετάβασης του Λίγηρα-Ατλαντικούπεριφέρεια, η οποία δίνει προτεραιότητα στην πράσινη κινητικότητα και τη μείωση των εκπομπών CO2.

Το έργο, το οποίο ξεκίνησε στις αρχές του 2024, έχει ήδη σημειώσει αξιοσημείωτες επιτυχίες.

Ένα σημαντικό ορόσημο επιτεύχθηκε στις 18 Μαΐου 2024, όταν οι κάτοικοι της Νάντης κλήθηκαν να γιορτάσουν την κυκλοφορία των δύο πρώτων ολοκαίνουργιων τραμ, τα οποία επρόκειτο να αντικαταστήσουν τα παρωχημένα μοντέλα που είχαν φτάσει στο τέλος της ζωής τους.

Τα νέα τραμ διαθέτουν σύγχρονο σχεδιασμό και μεγαλύτερους συρμούς με ενισχυμένη χωρητικότητα, επιτρέποντας συχνότερες υπηρεσίες που ανταποκρίνονται στις εξελισσόμενες ανάγκες ενός αυξανόμενου πληθυσμού.

Οι πρώτοι επιβάτες που επιβιβάστηκαν στα νέα τραμ ήταν ενθουσιασμένοι με την βελτιωμένη ταξιδιωτική εμπειρία, αναδεικνύοντας τον αυξημένο χώρο, το φυσικό φως, την άνεση, την προσβασιμότητα και τις προηγμένες ψηφιακές τεχνολογίες ως σημαντικά πλεονεκτήματα σε σχέση με τον προηγούμενο στόλο και τις προηγμένες ψηφιακές τεχνολογίες ως σημαντικά πλεονεκτήματα σε σχέση με τον προηγούμενο στόλο.

Έως το τέλος του 2024 είχαν ήδη αναπτυχθεί 14 νέα τραμ και αναμένεται να αναπτυχθούν επιπλέον 46 νέα τραμ που χρηματοδοτούνται από τον ΔΜΔΤ έως το τέλος του 2027.

Κατά τη διάρκεια του καλοκαιριού του 2024, η Nantes Métropole εκτέλεσε επίσης εργασίες για τη βελτιστοποίηση της γραμμής 2 του τραμ, οι οποίες περιλάμβαναν την ανακαίνιση πλατφόρμας τραμ μήκους 1,5 χιλιομέτρων, η οποία περιείχε 2 τροχιές και 4 σιδηροτροχιές.

Στις εργασίες ανακαίνισης χρησιμοποιήθηκε μια καινοτόμος, τοπικά ανεπτυγμένη μέθοδος, γνωστή ως «la nouvelle voie nantaise».«η οποία επιτρέπει την αφαίρεση τροχιών χωρίς κατεδάφιση της επιφάνειας της αποβάθρας.

Η προσέγγιση αυτή μειώνει σημαντικά τον χρόνο κατασκευής και ελαχιστοποιεί τις διαταραχές για τους πολίτες. Η ίδια τεχνική θα εφαρμοστεί για την ανακαίνιση της γραμμής 3 του τραμ, η οποία ξεκίνησε τον Φεβρουάριο του 2025, διασφαλίζοντας μια εξίσου αποδοτική διαδικασία κατασκευής.

Métropole της Νάντης

Métropole της Νάντης

Ένα πιο πρόσφατο αποκορύφωμα ήταν τα εγκαίνιατης επέκτασης της γραμμής 1 του τραμ στις 22 Μαΐου 2025. Αυτό το νέο τμήμα μήκους 1,4 χιλιομέτρων που διασχίζει τον ποταμό Erdre και την περιφερειακή οδό συνδέει τώρα τη Νάντη με τη γειτονική πόλη La Chapelle-sur-Erdre στα βόρεια.

Η εκτεταμένη γραμμή τραμ 1 προσφέρει βελτιωμένη πρόσβαση στις δημόσιες συγκοινωνίες, ενισχύει τη συνδεσιμότητα και υποστηρίζει την καθημερινή κινητικότητα για πάνω από 110 τραμ, ενώ ολοκληρώνει τη σύνδεση με τον κόμβο Babinière.

Métropole της Νάντης

Métropole της ΝάντηςΈνα άλλο σημαντικό εργοτάξιο της Nantes Métropole είναι ο νέος κόμβος πολυτροπικών μεταφορών – Babinière– βρίσκεται στη βορειοδυτική είσοδο της πόλης. Το έργο Babinière αποτελεί μέρος ενός ευρύτερου έργου για τη σύνδεση των γραμμών 1 και 2 του τραμ και αναμένεται να καταστεί σημαντικός κόμβος πολυτροπικών μεταφορών το 2025. Θα στεγάσει επίσης ένα τεχνικό και επιχειρησιακό κέντρο για τη συντήρηση των νέων τραμ, καθώς και μια πράσινη οδό για πεζούς και ποδήλατα.

Métropole της Νάντης

Métropole της Νάντης

Στο πλαίσιο της στρατηγικής ήπιας κινητικότητας, η Nantes Métropole ξεκίνησε επίσης την κατασκευή τριών νέων μεγάλων ποδηλατικών διαδρομών. Έως το 2026, η πόλη θα έχει αυξήσει το ποδηλατικό της δίκτυο κατά 50 χιλιόμετρα αμφίδρομων λωρίδων, εν μέρει χάρη στη χρηματοδότηση από τον ΔΜΔΤ, ο οποίος θα στηρίξει 38 χιλιόμετρα νέων ποδηλατικών υποδομών.

Métropole της Νάντης

Métropole της Νάντης

Το συνολικό έργο προωθεί τη στροφή προς πιο βιώσιμους τρόπους μεταφοράς στην περιοχή της Μητρόπολης της Νάντης, υποστηρίζοντας ένα πιο πράσινο και αποτελεσματικό σύστημα δημόσιων μεταφορών που ωφελεί την καθημερινή ζωή των πολιτών της.

Με τη βελτίωση των υποδομών μεταφορών, το έργο αναμένεται να έχει σημαντικό αντίκτυπο στη μείωση του χρόνου μετακίνησης και στην άμβλυνση της κυκλοφοριακής συμφόρησης, βελτιώνοντας έτσι τη συνολική αποδοτικότητα του δικτύου μεταφορών και δημιουργώντας ένα πιο βιώσιμο περιβάλλον.

Η ανάπτυξη εναλλακτικών τρόπων μεταφοράς αναμένεται να αλλάξει τις πρακτικές μετακίνησης των κατοίκων της Νάντης αυξάνοντας τη χρήση τρόπων μεταφοράς χωρίς ανθρακούχες εκπομπές, μειώνοντας παράλληλα το μερίδιο των αυτοκινήτων από 44 % σε 28 % έως το 2030. Το έργο θα συμβάλει στην ετήσια μείωση των εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου κατά 21.000 τόνους CO2.

Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή στηρίζει το έργο SMILES με επιχορήγηση ύψους 30 εκατ. ευρώ που χορηγήθηκε στις αρχές του 2024 στο πλαίσιο της δανειακής διευκόλυνσης του δημόσιου τομέα.

Το έργο χρηματοδοτείται επίσης από δάνειο ύψους 200 εκατ. ευρώ.από την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων (ΕΤΕπ), τον χρηματοδοτικό εταίρο της Επιτροπής στο πλαίσιο της διευκόλυνσης.

Εκτός από τη στήριξη του ΔΜΔΤ, το έργο λαμβάνει 130 εκατ. ευρώ δημόσιων επενδύσεων από τον μητροπολιτικό προϋπολογισμό, το διαμέρισμα Loire-Atlantique και το γαλλικό κράτος, ο συνολικός προϋπολογισμός του οποίου υπερβαίνει τα 400 εκατ. ευρώ.

Σχετικά με τη δανειακή διευκόλυνση του δημόσιου τομέα (PSLF) και τον Μηχανισμό Δίκαιης Μετάβασης (ΜΔΜ)

Η δανειακή διευκόλυνση του δημόσιου τομέα είναι ένα μέσο στο πλαίσιο του Μηχανισμού Δίκαιης Μετάβασης που αποσκοπεί στην άμβλυνση των κοινωνικών και οικονομικών επιπτώσεων της μετάβασης προς την κλιματική ουδετερότητα στις περιφέρειες της ΕΕ.

Πρόκειται για έναν συνδυαστικό μηχανισμό που συνδυάζει δάνεια (έως περίπου 6-8 δισ. ευρώ) από την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων (ΕΤΕπ) με επιχορηγήσεις (έως 1,3 δισ. ευρώ) από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή για να βοηθήσει κυρίως οντότητες του δημόσιου τομέα στις περιφέρειες της ΕΕ που πλήττονται περισσότερο (που προσδιορίζονται στα εδαφικά  σχέδια δίκαιης μετάβασης) να κινητοποιήσουν πρόσθετες δημόσιες επενδύσεις και να καλύψουν τις αναπτυξιακές τους ανάγκες κατά τη μετάβαση προς την κλιματική ουδετερότητα.

Τα σχέδια αυτά καταρτίζονται από κάθε κράτος μέλος της ΕΕ και περιγράφουν τις προκλήσεις που πρέπει να αντιμετωπιστούν σε κάθε περιφέρεια δίκαιης μετάβασης, καθώς και τις αναπτυξιακές ανάγκες και τους αναπτυξιακούς στόχους που πρέπει να επιτευχθούν έως το 2030.

Η πρώτη πρόσκληση υποβολής προτάσεων του ΔΜΔΤ προκηρύχθηκε στις 19 Ιουλίου 2022 με 10 ενδιάμεσες καταληκτικές ημερομηνίες έως το τέλος του 2025. Στις 11 Σεπτεμβρίου 2025 είναι η τελευταία καταληκτική ημερομηνία στο πλαίσιο της πρώτης πρόσκλησης υποβολής προτάσεων. Η επόμενη πρόσκληση υποβολής προτάσεων θα δημοσιευτεί το δεύτερο εξάμηνο του 2025.

Ο ΔΜΔΤ τελεί υπό τη διαχείριση της ΓΔ REGIO και υλοποιείται από τον CINEA.

Σχετικά με τη ΓΔ REGIO

Η Γενική Διεύθυνση Περιφερειακής Πολιτικής και Αστικής Ανάπτυξης (ΓΔ REGIO) είναι το τμήμα της Ευρωπαϊκής Επιτροπής που είναι αρμόδιο για τις πολιτικές της ΕΕ για τις περιφέρειες και τις πόλεις. Αναπτύσσει και εφαρμόζει τις πολιτικές της Επιτροπής στον τομέα της περιφερειακής και αστικής πολιτικής. Βοηθά στην οικονομική και κοινωνική ανάπτυξη των ανεπτυγμένων και λιγότερο ανεπτυγμένων περιφερειών σε ολόκληρη την Ευρωπαϊκή Ένωση.

Σχετικά με τον CINEA

Ο Ευρωπαϊκός Εκτελεστικός Οργανισμός για το Κλίμα, τις Υποδομές και το Περιβάλλον (CINEA) είναι εκτελεστικός οργανισμός που συστάθηκε από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή για την υλοποίηση μερών των χρηματοδοτικών προγραμμάτων της ΕΕ για τις μεταφορές, την ενέργεια, τη δράση για το κλίμα, το περιβάλλον, τη θαλάσσια αλιεία και την υδατοκαλλιέργεια.

Ο CINEA έχει ως στόχο να βοηθήσει τους δικαιούχους του, να δημιουργήσει ισχυρές εταιρικές σχέσεις, να προσφέρει υψηλής ποιότητας διαχείριση προγραμμάτων και έργων, να προωθήσει την αποτελεσματική ανταλλαγή γνώσεων και να δημιουργήσει συνέργειες μεταξύ των προγραμμάτων – για τη στήριξη μιας βιώσιμης, συνδεδεμένης και απαλλαγμένης από ανθρακούχες εκπομπές Ευρώπης.

Σχετικά με την ΕΤΕπ

Η Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων (ΕΤΕπ), των οποίων μέτοχοι είναι τα 27 κράτη μέλη της Ευρωπαϊκής Ένωσης, είναι το μακροπρόθεσμο χρηματοδοτικό ίδρυμα της ΕΕ. Η ΕΤΕπ χορηγεί δάνεια στον δημόσιο και τον ιδιωτικό τομέα για τη στήριξη επενδύσεων υψηλής ποιότητας που συμβάλλουν στην επίτευξη των πρωταρχικών στόχων της ΕΕ.

Επισκεφθείτε τον ιστότοπο του  ΔΜΔΤ για να μάθετε περισσότερα σχετικά με τη Διευκόλυνση και τα έργα που χρηματοδοτεί.

Ευρωπαϊκή Επιτροπή

Γράψτε σχόλιο

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *