Δικαιοσύνη

Μελέτη σχετικά με τη διεύρυνση της συμμετοχής στο πλαίσιο του προγράμματος «Δημιουργική Ευρώπη» MEDIA

Η έκθεση αποτελεί ανεξάρτητη μελέτη της κοινοπραξίας Ecorys/Technopolis που κέρδισε τον διαγωνισμό για την εν λόγω μελέτη. Χρησιμοποιήθηκε ως ένα από τα υλικά εισροής για την ενδιάμεση αξιολόγηση του προγράμματος «Δημιουργική Ευρώπη» 2021-2027.

Τα μέτρα για ισότιμους όρους ανταγωνισμού συμπεριλήφθηκαν στη νομική βάση του προγράμματος εργασίας «Δημιουργική Ευρώπη» ως μέθοδος με την οποία θα πρέπει να επιτευχθούν οι δύο στόχοι του σκέλους —αύξηση της πολιτιστικής πολυμορφίας και της ανταγωνιστικότητας της ευρωπαϊκής οπτικοακουστικής βιομηχανίας.

Τα μέτρα ισότιμων όρων ανταγωνισμού λαμβάνουν υπόψη τις διαφορές μεταξύ των χωρών όσον αφορά την παραγωγή και τη διανομή οπτικοακουστικού περιεχομένου (ιδίως τις γλωσσικές και γεωγραφικές ιδιαιτερότητές τους), ώστε να αυξηθεί η συνεργασία μεταξύ των κρατών μελών με διαφορετικές οπτικοακουστικές ικανότητες.

Είναι ειδικές ανά καθεστώς και το 2021 αναθεωρήθηκαν και προσαρμόστηκαν με βάση τις επιδόσεις των χωρών στο πρόγραμμα 2014-2020.

Ο γενικός στόχος της μελέτης ήταν να προσδιοριστούν τα βασικά εθνικά και περιφερειακά μέτρα στήριξης που αποσκοπούν στην αύξηση της ικανότητας των ευρωπαϊκών οπτικοακουστικών βιομηχανιών (AV) και να επανεξεταστεί ο αντίκτυπος των μέτρων αυτών στη διευκόλυνση της πρόσβασης των φορέων εκμετάλλευσης οπτικοακουστικών μέσων στη χρηματοδότηση του MEDIA.

Η μελέτη αξιολόγησε επίσης την ευρωπαϊκή προστιθέμενη αξία των μέτρων MEDIA και πρότεινε τρόπους μεγιστοποίησης της κατά το υπόλοιπο του προγράμματος για την προώθηση πιο ισότιμων όρων ανταγωνισμού στο ευρωπαϊκό οπτικοακουστικό οικοσύστημα.

Η μελέτη προσδιόρισε ετήσια εκτίμηση δημόσιας χρηματοδότησης ύψους 6,7 δισ. EUR στην ΕΕ των 27 μεταξύ 2021 και 2023. Στο ποσό αυτό περιλαμβάνονται 3,1 δισ. EUR από επιχορηγήσεις, 2 δισ. EUR από φορολογικά κίνητρα και επιστροφές και 1,4 δισ. EUR από επενδύσεις δημόσιων ραδιοτηλεοπτικών φορέων σε δαπάνες μυθοπλασίας.

Η ανάλυση αποκαλύπτει ότι οι επιχορηγήσεις και οι επιδοτήσεις στοχεύουν κυρίως στους υποτομείς του κινηματογράφου και της τηλεόρασης, με περιορισμένη στήριξη για βιντεοπαιχνίδια, φεστιβάλ και κατάρτιση.

Επιπλέον, η χρηματοδότηση επικεντρώνεται σε μεγάλο βαθμό στην παραγωγή και την ανάπτυξη, αφήνοντας κενά στη διανομή και την ανάπτυξη κοινού.

Τα κανονιστικά μέτρα που ευθυγραμμίζονται με την οδηγία για τις υπηρεσίες οπτικοακουστικών μέσων (οδηγία ΥΟΑΜ) διαφέρουν σημαντικά μεταξύ των κρατών μελών, με τις χώρες υψηλής δυναμικότητας (ΧΚΑ), όπως η Γαλλία και η Δανία, να επιβάλλουν υψηλότερες εισφορές και επενδυτικές υποχρεώσεις σε σύγκριση με τις χώρες χαμηλής δυναμικότητας (ΧΚΑ).

Ο τριγωνισμός των μέτρων στήριξης που προσδιορίστηκαν και χαρτογραφήθηκαν, καθώς και η επανεξέταση των στατιστικών στοιχείων και των στοιχείων του προγράμματος MEDIA δείχνουν ότι, συνολικά, υπάρχει ισχυρή θετική συσχέτιση μεταξύ της διαθέσιμης χρηματοδότησης για τον δημόσιο οπτικοακουστικό τομέα και της συμμετοχής στο πρόγραμμα MEDIA.

Το πρόγραμμα MEDIA διαδραματίζει καίριο ρόλο στην ενίσχυση της ικανότητας του οπτικοακουστικού τομέα και στην προώθηση ισότιμων όρων ανταγωνισμού, ιδίως για τις λιγότερο ανεπτυγμένες χώρες. Κατά την περίοδο 2021-2022, το πρόγραμμα MEDIA χρηματοδότησε περισσότερα από 1.400 έργα, με αξιοσημείωτα οφέλη για τους ΑΧΚ όσον αφορά την κατάρτιση, την αναβάθμιση των δεξιοτήτων και τη διεθνοποίηση.

Οι δράσεις του MEDIA, συμπεριλαμβανομένης της ανάπτυξης και της συνανάπτυξης του ευρωπαϊκού σχιστόλιθου, συνδέονταν με τη δημιουργία θέσεων εργασίας, αν και οι περισσότερες θέσεις εργασίας ήταν προσωρινές.

Παρά το σχετικά μικρό μερίδιό του στη συνολική χρηματοδότηση του οπτικοακουστικού τομέα, το MEDIA θεωρήθηκε ότι είχε δυσανάλογα θετικό αντίκτυπο, ιδίως όσον αφορά την αντιμετώπιση των κενών στην ανάπτυξη δεξιοτήτων, τη διεθνή διανομή και την πρόσβαση στην αγορά για τους φορείς εκμετάλλευσης ΑΧΚ.

Η μελέτη συνιστά, μεταξύ άλλων, τη βελτίωση των δεικτών οπτικοακουστικής ικανότητας και την επικαιροποίηση των ομάδων χωρών ώστε να αντικατοπτρίζουν καλύτερα τις τομεακές ανάγκες και να διασφαλίζουν ισότιμη πρόσβαση στη χρηματοδότηση και τη χρήση πιο διαρθρωτικών και άλλων εθνικά διαθέσιμων ευρωπαϊκών κονδυλίων από τα κράτη μέλη, προκειμένου να αυξηθούν οι ικανότητες των οπτικοακουστικών αγορών τους, ιδίως για την ανάπτυξη δεξιοτήτων και την ψηφιακή καινοτομία.

Διαβάστε ολόκληρη τη μελέτη.

Διαβάστε περισσότερα για το πρόγραμμα MEDIA του προγράμματος «Δημιουργική Ευρώπη».

Γράψτε σχόλιο

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *