Μετανάστευση

Σύμφωνο για μετανάστευση και άσυλο: Αξιολόγηση προόδου και επόμενα βήματα

Στις 11 Ιουνίου, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή δημοσίευσε έκθεση σχετικά με την εφαρμογή του συμφώνου για τη μετανάστευση και το άσυλο, στα μέσα της μεταβατικής περιόδου του. Μολονότι έχει σημειωθεί σημαντική πρόοδος από την έγκρισή του τον Ιούνιο του 2024, απαιτούνται περαιτέρω προσπάθειες για την αντιμετώπιση των εναπομενουσών προκλήσεων και τη διασφάλιση της πλήρους λειτουργίας του νέου συστήματος διαχείρισης της μετανάστευσης της ΕΕ έως τον Ιούνιο του 2026.

Όπως απαιτείται βάσει του συμφώνου, η Επιτροπή αξιολογεί την πρόοδο που έχει σημειωθεί μέχρι στιγμής σε καθένα από τα δομικά στοιχεία του κοινού σχεδίου εφαρμογής:

  1. Eurodac: Έχει σημειωθεί σημαντική πρόοδος όσον αφορά τη δημιουργία της ανανεωμένης βάσης δεδομένων Eurodac. Δεδομένου ότι ορισμένα κράτη μέλη εξακολουθούν να αντιμετωπίζουν προκλήσεις όσον αφορά τη δημιουργία του νέου συστήματος, η Επιτροπή και ο Οργανισμός της ΕΕ για τη Λειτουργική Διαχείριση Συστημάτων ΤΠ Μεγάλης Κλίμακας (eu-LISA) θα συνεχίσουν να παρέχουν την υποστήριξή τους.
  2. Εξωτερικά σύνορα: Οι προετοιμασίες για τη θέσπιση του νέου ελέγχου διαλογής και των διαδικασιών στα σύνορα βρίσκονται σε εξέλιξη. Ορισμένα κράτη μέλη έχουν ήδη επιτύχει την απαιτούμενη ικανότητα υποδοχής και τους απαιτούμενους ανθρώπινους πόρους. Εξακολουθούν να υπάρχουν προκλήσεις όσον αφορά τον προσδιορισμό των τοποθεσιών για τον έλεγχο διαλογής και τις διαδικασίες στα σύνορα.
  3. Συνθήκες υποδοχής: Η διασφάλιση επαρκούς ικανότητας υποδοχής και κατάλληλων συνθηκών υποδοχής σε όλα τα κράτη μέλη είναι ουσιαστικής σημασίας, μεταξύ άλλων για την πρόληψη δευτερογενών μετακινήσεων από ένα κράτος μέλος της ΕΕ σε άλλο. Συνεχίζονται οι εργασίες για την αποτύπωση των νέων προτύπων υποδοχής και τη διασφάλιση επαρκούς ικανότητας.
  4. Δίκαιες, αποτελεσματικές και συγκλίνουσες διαδικασίες ασύλου: Τα κράτη μέλη προσαρμόζονται στο νέο νομικό πλαίσιο, επίσης με τη στήριξη της ΕΕ. Απαιτούνται περαιτέρω εργασίες για τη μείωση των καθυστερήσεων και των καθυστερήσεων στις διαδικασίες ασύλου, μεταξύ άλλων με την αύξηση της ικανότητας και την παροχή επαρκούς κατάρτισης.
  5. Διαδικασίες επιστροφής: Τα κράτη μέλη καλύπτουν τα κενά μεταξύ των διαδικασιών ασύλου και επιστροφής, όπως απαιτείται από το σύμφωνο. Οι διαπραγματεύσεις σχετικά με την πρόταση της Επιτροπής για κανονισμό περί επιστροφής προχωρούν και θα πρέπει να ολοκληρωθούν ταχέως για την αντιμετώπιση των εναπομενουσών ανεπαρκειών στις διαδικασίες επιστροφής.
  6. Υλοποίηση της υπευθυνότητας: Για να λειτουργήσει το Σύμφωνο, τα κράτη μέλη πρέπει να εργαστούν με βάση τη δίκαιη κατανομή ευθυνών. Οι μεταφορές βάσει του κανονισμού του Δουβλίνου προς το κράτος μέλος που είναι υπεύθυνο για την αίτηση ασύλου θα πρέπει να πραγματοποιούνται προς και από όλα τα κράτη μέλη. Αυτό είναι απαραίτητο για την αποτελεσματική μετάβαση στους νέους κανόνες περί ευθύνης.
  7. Υλοποίηση της αλληλεγγύης: Συνεχίζονται οι εργασίες για την προετοιμασία του πρώτου ετήσιου κύκλου αλληλεγγύης τον Οκτώβριο του 2025 και για τη θέσπιση του μόνιμου μηχανισμού αλληλεγγύης έως τον Ιούνιο του 2026. Η Επιτροπή, ο Ευρωπαϊκός Οργανισμός για το Άσυλο (EUAA) και τα κράτη μέλη συνεργάζονται στενά για την αξιολόγηση της μεταναστευτικής κατάστασης και τον καθορισμό των συνεισφορών αλληλεγγύης κάθε χώρας.
  8. Απαιτείται ετοιμότητα και σχεδιασμός έκτακτης ανάγκης για να διασφαλιστεί ότι τα συστήματα ασύλου και υποδοχής μπορούν να λειτουργούν σωστά υπό οποιεσδήποτε συνθήκες. Τα κράτη μέλη πρέπει να διασφαλίσουν ότι τα σχέδια έκτακτης ανάγκης είναι κατάλληλα για τον επιδιωκόμενο σκοπό και να διασφαλίσουν τη συνοχή με άλλα σχέδια έκτακτης ανάγκης, όπως στα σύνορα και την επιστροφή.
  9. Νέες διασφαλίσεις και παρακολούθηση των θεμελιωδών δικαιωμάτων: Το σύμφωνο επιτυγχάνει ισορροπία μεταξύ των υποχρεώσεων και των δικαιωμάτων των ατόμων που ζητούν προστασία στην ΕΕ. Τα εθνικά σχέδια αντικατοπτρίζουν γενικά αυτή τη συνολική ισορροπία και ενσωματώνουν τα νέα στοιχεία. Θα πρέπει να συνεχιστούν οι εργασίες για τη θέση σε λειτουργία του ανεξάρτητου μηχανισμού παρακολούθησης των θεμελιωδών δικαιωμάτων και της δωρεάν παροχής συμβουλών.
  10. Ένταξη και νόμιμες οδοί: Σε ολόκληρη την ΕΕ, οι προσπάθειες ένταξης έχουν ολοένα και πιο θετικά αποτελέσματα, ενώ απαιτούνται συνεχείς προσπάθειες στους τομείς της εκπαίδευσης, της απασχόλησης, της υγείας και της στέγασης.

Η Επιτροπή θα συνεχίσει να παρέχει στήριξη στα κράτη μέλη, συμπεριλαμβανομένης πρακτικής καθοδήγησης, νέων εργαλείων και στοχευμένης χρηματοδότησης. Από τον Μάιο έχει διατεθεί πρόσθετο ποσό ύψους 3 δισ. EUR από τον προϋπολογισμό της ΕΕ για να συμβάλει στην εφαρμογή του συμφώνου και να στηρίξει τα κράτη μέλη που φιλοξενούν εκτοπισθέντες από την Ουκρανία.

Η Επιτροπή καλεί τα κράτη μέλη να συνεχίσουν τις προσπάθειές τους για να διασφαλίσουν την επιτυχή εφαρμογή του συμφώνου. Η επόμενη έκθεση εφαρμογής θα δημοσιευθεί τον Οκτώβριο του 2025.

Η έκθεση συνοδεύεται από έγγραφο εργασίας των υπηρεσιών της Επιτροπής που παρέχει ενδιάμεση επανεξέταση της εφαρμογής του σχεδίου δράσης για την ένταξη και την ένταξη για την περίοδο 2021-2027. Η επισκόπηση αναγνωρίζει την πρόοδο που έχει σημειωθεί και τις συνεχιζόμενες προκλήσεις που αντιμετωπίζουν τα κράτη μέλη στους τέσσερις κύριους τομείς του σχεδίου δράσης (εκπαίδευση, ένταξη στην αγορά εργασίας, υγειονομική περίθαλψη και στέγαση). Περιγράφει επίσης ορθές πρακτικές και τομείς που απαιτούν περαιτέρω προσοχή για την ένταξη των μεταναστών στις ευρωπαϊκές κοινωνίες.

Μάθετε περισσότερα

Τρέχουσα κατάσταση όσον αφορά την εφαρμογή του συμφώνου για τη μετανάστευση και το άσυλο

Έγγραφο εργασίας των υπηρεσιών της Επιτροπής για την ενδιάμεση επανεξέταση της εφαρμογής του σχεδίου δράσης για την ένταξη και την ένταξη 2021-2027

Δελτίο Τύπου

Το σύμφωνο για τη μετανάστευση και το άσυλο

Εφαρμογή του συμφώνου

Ενδιάμεση επανεξέταση του κόμβου ένταξης των μεταναστών

Ευρωπαϊκή Επιτροπή

Γράψτε σχόλιο

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *