Ε.Ε.: 12 μέτρα βιωσιμότητας για τους αλιείς
Σε ένα βήμα προς τη βιώσιμη διαχείριση της αλιείας, οι υπουργοί Αλιείας της ΕΕ κατέληξαν σε συμφωνία σχετικά με τις αλιευτικές δυνατότητες για το 2025 στη Μεσόγειο και τον Εύξεινο Πόντο. Η συμφωνία, η οποία οριστικοποιήθηκε χθες, αποσκοπεί στη διασφάλιση της διατήρησης και της βιώσιμης εκμετάλλευσης των βενθοπελαγικών αποθεμάτων στη δυτική Μεσόγειο Θάλασσα.
Στη δυτική Μεσόγειο, οι υπουργοί συμφώνησαν να συνεχίσουν να μειώνουν την αλιευτική προσπάθεια για τις μηχανότρατες για την καταπολέμηση του συνεχιζόμενου προβλήματος της θνησιμότητας λόγω αλιείας. Για τη στήριξη της μετάβασης του τομέα σε πιο βιώσιμες πρακτικές, έχει τεθεί σε εφαρμογή ένας διευρυμένος μηχανισμός αντιστάθμισης.
Ο μηχανισμός αυτός θα ανταμείψει τους αλιείς και τις αλιείς για την εφαρμογή μέτρων διατήρησης, όπως η μείωση των παρεμπιπτόντων αλιευμάτων και η προστασία των ευάλωτων ειδών, με πρόσθετες ημέρες αλιείας.
Τα αντισταθμιστικά μέτρα που συμφωνήθηκαν είναι επιλέξιμα για ευρωπαϊκή χρηματοδότηση για τη στήριξη των επενδύσεων του τομέα στη βιώσιμη αλιεία.
Έχουν περιγραφεί δώδεκα μέτρα βιωσιμότητας, τα οποία θα παράσχουν σημαντικές επιπλέον ημέρες αλιείας εάν εφαρμοστούν. Τα μέτρα αυτά είναι σωρευτικά, αλλά δεν μπορούν ποτέ να υπερβούν τις ημέρες αλιείας για το 2024:
- Εάν το σκάφος αφαιρέσει τα εργαλεία τράτας με δίδυμη τράτα (OTT), ένα κράτος μέλος μπορεί να αυξήσει την κατανομή των ημερών αλιείας κατά 24 %. Εάν το σκάφος εφαρμόζει το μέτρο αυτό πριν από την 1η Μαΐου 2025, η κατανομή των ημερών αλιείας μπορεί να αυξηθεί κατά 35 %. Εάν το σύνολο των σκαφών αντιπροσωπεύει πάνω από το 40 % του στόλου του οικείου κράτους μέλους, το κράτος μέλος μπορεί να αυξήσει την κατανομή των ημερών αλιείας κατά 40 %·
- Εάν το σκάφος χρησιμοποιεί δίχτυ τράτας με τετράγωνα μάτια 45 mm στο σάκο της τράτας, ένα κράτος μέλος μπορεί να αυξήσει την κατανομή των ημερών αλιείας κατά 9,3 %. Εάν το σκάφος εφαρμόζει το μέτρο αυτό πριν από την 1η Μαΐου 2025, η κατανομή των ημερών αλιείας μπορεί να αυξηθεί κατά 18,6 %. Εάν το σύνολο των σκαφών αντιπροσωπεύει πάνω από το 40 % του στόλου του οικείου κράτους μέλους, το κράτος μέλος μπορεί να αυξήσει την κατανομή των ημερών αλιείας κατά 25 %. Εάν το μέτρο εφαρμόζεται σε όλα τα σκάφη του οικείου κράτους μέλους, το κράτος μέλος μπορεί να αυξήσει την κατανομή των ημερών αλιείας κατά 30 %·
- Εάν το σκάφος χρησιμοποιεί δίχτυ τράτας με τετράγωνα μάτια 50 mm στο σάκο της τράτας, ένα κράτος μέλος μπορεί να αυξήσει την κατανομή των ημερών αλιείας κατά 15,4 %. Εάν το σκάφος εφαρμόζει το μέτρο αυτό πριν από την 1η Μαΐου 2025, η κατανομή των ημερών αλιείας μπορεί να αυξηθεί κατά 30,8 %. Εάν το σύνολο των σκαφών αντιπροσωπεύει πάνω από το 40 % του στόλου του οικείου κράτους μέλους, το κράτος μέλος μπορεί να αυξήσει την κατανομή των ημερών αλιείας κατά 40 %. Εάν το μέτρο εφαρμόζεται σε όλα τα σκάφη του οικείου κράτους μέλους, το κράτος μέλος μπορεί να αυξήσει την κατανομή των ημερών αλιείας κατά 50 %·
- Εάν το σκάφος αφορά περίοδο απαγόρευσης αλιείας για μηχανότρατες μεταξύ βάθους 100 m και 500 m για τουλάχιστον έξι συνεχείς εβδομάδες μεταξύ Μαΐου και Σεπτεμβρίου, ένα κράτος μέλος μπορεί να αυξήσει την κατανομή των ημερών αλιείας κατά 10 %.
- Εάν το σκάφος αφορά περίοδο απαγόρευσης αλιείας για μηχανότρατες στις ΓΥΠ 8-9-10-11 για τουλάχιστον τέσσερις συνεχείς εβδομάδες μεταξύ Μαΐου και Οκτωβρίου, ένα κράτος μέλος μπορεί να αυξήσει την κατανομή των ημερών αλιείας κατά 15 %. Εάν το σκάφος αφορά περίοδο απαγόρευσης αλιείας για μηχανότρατες στις ΓΥΠ 1-2-5-6-7 για τουλάχιστον τέσσερις συνεχείς εβδομάδες μεταξύ Μαΐου και Οκτωβρίου, ένα κράτος μέλος μπορεί να αυξήσει την κατανομή των ημερών αλιείας κατά 15 %·
- Εάν το σκάφος αφορά εθνική απαγορευμένη περιοχή που καλύπτει τουλάχιστον το 5 % των αλιευτικών πεδίων του μεταξύ βάθους 100 m και 500 m, ένα κράτος μέλος μπορεί να αυξήσει την κατανομή των ημερών αλιείας κατά 4 %
- Εάν το σκάφος αφορά περιοχή προσωρινής απαγόρευσης που επιτρέπει τη μείωση κατά τουλάχιστον 20 % των αλιευμάτων αναπαραγωγής μπακαλιάρου μερλούκιου, ένα κράτος μέλος μπορεί να αυξήσει την κατανομή των ημερών αλιείας κατά 13 %·
- Εάν το σκάφος αφορά περιοχή προσωρινής απαγόρευσης που επιτρέπει τη μείωση κατά τουλάχιστον 25 % των αλιευμάτων ιχθυδίων όλων των βενθοπελαγικών ειδών ή κατά τουλάχιστον 20 % των αλιευμάτων αναπαραγωγέων όλων των βενθοπελαγικών ειδών, ένα κράτος μέλος μπορεί να αυξήσει την κατανομή των ημερών αλιείας κατά 3 %·
- Εάν το σκάφος αφορά μόνιμη απαγόρευση αλιευτικής δραστηριότητας με μηχανότρατες σε βάθος κάτω των 800 μέτρων, ένα κράτος μέλος μπορεί να αυξήσει την κατανομή των ημερών αλιείας κατά 3 %·
- Εάν το σκάφος χρησιμοποιεί τράτα με ιπτάμενες θύρες, μεσοπελαγικές θύρες, σανίδες με ενυδρίδες χαμηλής επαφής ή άλλες θύρες που μειώνουν την επαφή των θυρών και των εργαλείων με τον βυθό, για τη διατήρηση των βασικών ενδιαιτημάτων ιχθύων των βενθοπελαγικών ειδών, ένα κράτος μέλος μπορεί να αυξήσει την κατανομή των ημερών αλιείας κατά 3 %·
- Εάν το σκάφος χρησιμοποιεί ρυθμιζόμενο εξαιρετικά επιλεκτικό εργαλείο, οι τεχνικές προδιαγραφές του οποίου έχουν ως αποτέλεσμα, σύμφωνα με μελέτη της ΕΤΟΕΑ, μείωση κατά τουλάχιστον 25 % των αλιευμάτων ιχθυδίων όλων των βενθοπελαγικών ειδών ή τουλάχιστον 20 % των γεννητριών όλων των βενθοπελαγικών ειδών σε σύγκριση με το 2020, όπως σχάρα διαλογής με απόσταση 20 mm, ένα κράτος μέλος μπορεί να αυξήσει την κατανομή των ημερών αλιείας κατά 3 %·
Η πολιτική συμφωνία που επιτεύχθηκε χθες από τους υπουργούς σχετικά με τον κανονισμό για τις αλιευτικές δυνατότητες στη Μεσόγειο και τον Εύξεινο Πόντο το 2025 αναμένεται να εγκριθεί από το Συμβούλιο τον Ιανουάριο του 2025.