Μεταφορές

Άλμα 57% στην ποδηλασία προς εργασία στις Κάτω Χώρες

Όλο και περισσότεροι άνθρωποι στην Ολλανδία επιλέγουν να κάνουν ποδήλατο για να εργαστούν, σύμφωνα με νέα στοιχεία που δημοσίευσε ο πάροχος κινητικότητας Shuttel, ο οποίος δείχνει αύξηση κατά 57% του αριθμού των ποδηλατικών μετακινήσεων κατά το περασμένο έτος.

«Απολαμβάνουμε την ποδηλασία και ενθαρρυνόμαστε όλο και περισσότερο να το κάνουμε», λέει ο Bart Horstman, εμπειρογνώμονας κινητικότητας στο Shuttel, ο οποίος υποστηρίζει τις ανάγκες μετακίνησης των εργαζομένων σε αρκετούς σημαντικούς ολλανδούς εργοδότες. Η συνολική απόσταση που διανύουν οι εργαζόμενοι στις μετακινήσεις τους αυξήθηκε επίσης κατά 50%.

Ο αριθμός των μετακινήσεων με αυτοκίνητο και δημόσιες συγκοινωνίες αυξήθηκε επίσης μεταξύ Μαρτίου 2024 και Μαρτίου 2025, αν και με βραδύτερο ρυθμό από ό,τι η ποδηλασία. Για παράδειγμα, οι μετακινήσεις με αυτοκίνητο αυξήθηκαν κατά 44% και τα ταξίδια με τρένο, τραμ, λεωφορείο και μετρό αυξήθηκαν κατά 24%.

Επιστροφή στο γραφείο

Η συνολική αύξηση των μετακινήσεων μεταξύ κατοικίας και εργασίας σε όλους τους τρόπους μεταφοράς μπορεί να εξηγηθεί από μια ενιαία βασική τάση. «Επιστρέφουμε στο γραφείο πιο συχνά», εξηγεί ο Horstman. «Η ανάπτυξη αυτή ξεκίνησε πέρυσι και συνεχίζεται. Η υβριδική εργασία είναι εδώ για να μείνει, αλλά οι άνθρωποι περνούν λιγότερες ημέρες εργασίας από το σπίτι.»

Για τις μικρότερες διαδρομές, ιδίως εκείνες κάτω των πέντε χιλιομέτρων, τα ποδήλατα φαίνεται να αντικαθιστούν τις δημόσιες συγκοινωνίες. Μια ανάλυση των δεδομένων μετακίνησης από 134.700 εργαζόμενους δείχνει ότι τα παραδοσιακά ποδήλατα κερδίζουν δημοτικότητα για ταξίδια μικρών αποστάσεων, ενώ η χρήση των δημόσιων συγκοινωνιών για αυτά τα ταξίδια μειώνεται.

Ο Horstman σημειώνει επίσης μια αυξανόμενη τάση στη χρήση ηλεκτρονικών ποδηλάτων για μεγαλύτερες αποστάσεις. «Βλέπουμε περισσότερους ανθρώπους να χρησιμοποιούν ηλεκτρικά ποδήλατα και ποδήλατα δρόμου για μεγαλύτερες μετακινήσεις. Αυτό οφείλεται εν μέρει στο γεγονός ότι περισσότεροι εργοδότες παρέχουν εγκαταστάσεις όπως ντους και αποδυτήρια για φρεσκάρισμα μετά την ποδηλασία.»

Μεγαλύτερες αποστάσεις και πιο πολυσύχναστες ποδηλατόδρομοι

Τα στοιχεία δείχνουν επίσης ότι ορισμένα άτομα απομακρύνθηκαν περισσότερο από τους χώρους εργασίας τους κατά τη διάρκεια της πανδημίας COVID-19. Ως αποτέλεσμα, όχι μόνο αυξήθηκε ο αριθμός των μετακινήσεων με αυτοκίνητο και δημόσιες συγκοινωνίες, αλλά αυξήθηκαν και οι μέσες αποστάσεις. Σημειώθηκε σημαντική αύξηση των μετακινήσεων άνω των 20 χιλιομέτρων, ενώ μειώθηκε ο αριθμός των μικρότερων διαδρομών.

Η αύξηση του αριθμού των ποδηλατών και των διανυθεισών αποστάσεων είναι, κατ’ αρχήν, επωφελής για τη δημόσια υγεία και την ποιότητα του αέρα. Ωστόσο, η τάση αυτή δημιουργεί επίσης νέες προκλήσεις: αυξημένη συμφόρηση στις ποδηλατικές λωρίδες και ευρύτερο φάσμα ταχυτήτων ποδηλασίας από ό,τι ήταν τυπικά πριν από είκοσι χρόνια, πριν από την άνοδο των ηλεκτρικών ποδηλάτων.

Οι εξελίξεις αυτές απαιτούν αυξημένη προσοχή, ιδίως κατά τις ώρες αιχμής. Υψηλότερες ταχύτητες ποδηλασίας σημαίνουν λιγότερο χρόνο ανταπόκρισης σε άλλους χρήστες του δρόμου ή εμπόδια. Σε ορισμένες περιοχές, ενδέχεται να χρειαστούν ευρύτερες ή αναβαθμισμένες υποδομές ποδηλασίας για τη στήριξη αυτών των αλλαγών και τη διασφάλιση της οδικής ασφάλειας.

 

Συγγραφέας: η Καρολίνα Ράμος

Οι απόψεις και οι γνώμες που εκφράζονται είναι αυτές του συντάκτη/των συντακτών και δεν αντικατοπτρίζουν τις απόψεις ούτε της Ευρωπαϊκής Επιτροπής ούτε της Ευρωπαϊκής Τράπεζας Επενδύσεων.

Πηγές

Γράψτε σχόλιο

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *