Το 35% των περιφερειών της ΕΕ πέτυχαν τον στόχο της ΕΕ για την τριτοβάθμια εκπαίδευση
Ο στόχος σε επίπεδο ΕΕ αναφέρει ότι, έως το 2030, τουλάχιστον το 45% των νέων στην ΕΕ ηλικίας 25 έως 34 ετών θα πρέπει να έχουν ολοκληρώσει την τριτοβάθμια εκπαίδευση (επίπεδα ISCED 5-8).
Το 2024, το 44,2% αυτής της ηλικιακής ομάδας είχε φθάσει σε επίπεδο τριτοβάθμιας εκπαίδευσης. Από τις 242 περιφέρειες που ταξινομούνται στο επίπεδο 2 της ονοματολογίας των εδαφικών στατιστικών μονάδων (NUTS 2) με διαθέσιμα στοιχεία, 84 περιφέρειες είχαν ήδη επιτύχει ή υπερβεί τον στόχο της ΕΕ (όπως φαίνεται από τις 3 αποχρώσεις του teal στον χάρτη).
Στην κορυφή της κατανομής, 25 περιφέρειες ανέφεραν ότι τουλάχιστον το 57,5% των ατόμων ηλικίας 25 έως 34 ετών είχαν φτάσει σε τριτοβάθμιο επίπεδο.
Η ομάδα αυτή περιλάμβανε διάφορες περιφέρειες και οικονομικούς κόμβους που χαρακτηρίζονταν από πανεπιστήμια υψηλής ποιότητας και επικεντρώνονταν στην έρευνα και την καινοτομία. Περιλάμβανε:
- οι πρωτεύουσες του Βελγίου, της Δανίας, της Ιρλανδίας, της Ισπανίας, της Γαλλίας, της Λιθουανίας, της Ουγγαρίας, των Κάτω Χωρών, της Πολωνίας, της Σλοβακίας και της Σουηδίας
- 6 επιπλέον περιφέρειες από την Ισπανία, συγκεντρωμένες στον βορρά (με εξειδίκευση, μεταξύ άλλων δραστηριοτήτων, στην προηγμένη μεταποίηση και την αυτοκινητοβιομηχανία)
- και οι δύο υπόλοιπες περιφέρειες της Ιρλανδίας (φαρμακευτικά προϊόντα, βιοεπιστήμες και ηλεκτρονικά προϊόντα)
- Ουτρέχτη και Groningen στις Κάτω Χώρες (βιομηχανίες υψηλής τεχνολογίας και πράσινες τεχνολογίες)
- Προβλ. Brabant Wallon στο Βέλγιο (βιομηχανίες έντασης γνώσης)
- Midi-Pyrénées στη Γαλλία (αεροδιαστημική)
- Κύπρος και Λουξεμβούργο
Σύνολο δεδομένων πηγής: edat_lfse_04
Στο άλλο άκρο της κλίμακας, 24 περιφέρειες κατέγραψαν λιγότερο από το 26,5% των ατόμων ηλικίας 25 έως 34 ετών να έχουν ολοκληρώσει τριτοβάθμια εκπαίδευση (όπως φαίνεται από τη σκοτεινότερη σκιά χρυσού στον χάρτη). Οι περιφέρειες αυτές ήταν κατά κύριο λόγο αγροτικές ή γεωγραφικά απομακρυσμένες/απομονωμένες, συχνά χαρακτηριζόμενες από σχετικά μεγάλους γεωργικούς τομείς και περιορισμένες ευκαιρίες απασχόλησης υψηλής ειδίκευσης. Σε αρκετές από αυτές τις περιφέρειες, η επαγγελματική εκπαίδευση διαδραματίζει κυρίαρχο ρόλο, καθώς οι νέοι εισέρχονται στην αγορά εργασίας μέσω προγραμμάτων μαθητείας ή κατάρτισης και όχι μέσω τίτλων τριτοβάθμιας εκπαίδευσης.
Οι 24 αυτές περιφέρειες συγκεντρώνονταν κυρίως στις ανατολικές και νότιες χώρες της ΕΕ και περιλάμβαναν:
- 7 από τις 8 περιφέρειες της Ρουμανίας, με εξαίρεση το Bucureşti-Ilfov (περιφέρεια της πρωτεύουσας)
- 6 από τις 8 περιφέρειες της Ουγγαρίας, με εξαίρεση τη Βουδαπέστη (περιφέρεια της πρωτεύουσας) και τη γύρω περιοχή της Πέστης
- 4 περιφέρειες στην Ιταλία – συμπεριλαμβανομένων των νησιών Σικελία και Σαρδηνία
- 2 περιφέρειες της Τσεχίας – Severozápad και Střední Čechy
- 2 περιφέρειες από τη Γαλλία — συμπεριλαμβανομένης της νησιωτικής περιοχής της Κορσικής και της εξόχως απόκεντρης περιοχής της Γουιάνας
- 3 άλλες περιφέρειες από ολόκληρη την ΕΕ – η Στερεά Ελλάδα στην Ελλάδα, η Panonska Hrvatska στην Κροατία, η νησιωτική περιφέρεια Região Autónoma dos Açores στην Πορτογαλία
Θα θέλατε να μάθετε περισσότερα σχετικά με τις στατιστικές για την εκπαίδευση σε περιφερειακό επίπεδο;
Μπορείτε να διαβάσετε περισσότερα σχετικά με τις στατιστικές για την εκπαίδευση στην περιφερειακή επετηρίδα της Eurostat — έκδοση 2025, η οποία είναι επίσης διαθέσιμη ως σύνολο άρθρων που εξηγούνται με στατιστικά στοιχεία, καθώς και στην ενότητα για την εκπαίδευση της διαδραστικής έκδοσης «Περιφέρειες στην Ευρώπη» και «Στατιστικός Άτλαντας».
Για περισσότερες πληροφορίες
- Επεξηγηθέν άρθρο σχετικά με τις στατιστικές για την εκπαίδευση και την κατάρτιση σε περιφερειακό επίπεδο
- Θεματική ενότητα για την εκπαίδευση και την κατάρτιση
- Βάση δεδομένων για την εκπαίδευση και την κατάρτιση
- Θεματική ενότητα για τις περιφέρειες και τις πόλεις
- Βάση δεδομένων για τις περιφέρειες
- Eurostat