Αλιεία-Γεωργία-Διατροφή

Πώς η χρηματοδότηση της ΕΕ βοήθησε μια μικρή εταιρεία να επιτύχει την τολμηρή γαστρονομική της αποστολή

Ο Τσέχος επιχειρηματίας Jan Hora αγαπά μια πρόκληση — και ανέλαβε την αποστολή να κάνει τους συμπολίτες του Τσέχους να τρώνε περισσότερα ψάρια. Ως ο χαμηλότερος καταναλωτής ψαριών στην ΕΕ, ο Jan γνώριζε ότι θα έπρεπε να προσφέρει κάτι διαφορετικό, το οποίο ενέπνευσε την ποικιλία των προϊόντων με βάση τα ψάρια, προσαρμοσμένα για να προσελκύσουν την τσεχική αγορά. Χάρη στη χρηματοδότηση της ΕΕ, η εταιρεία του Jan ήταν σε θέση να χρηματοδοτήσει την ανάπτυξή της σε διάφορα στάδια.

Σειριακός επιχειρηματίας στον ιχθυοκαλλιεργητή

Γεννημένος στη νότια Βοημία, μια περιοχή γνωστή για την εκτροφή λιμνών κυπρίνου, σειριακό επιχειρηματία και Tilapia sro. ο ιδρυτής Jan Hora ήταν πάντα περίεργος για τα ψάρια. Μετά την ίδρυση πολλών εταιρειών, αποφάσισε να ακολουθήσει ένα σύγχρονο εγχείρημα στην κατά τα άλλα παραδοσιακή επιχείρηση της εκτροφής λιμνών κυπρίνου.

Η tilapia sro. ξεκίνησε να καλλιεργεί τιλάπια κατά τα έτη 2012-2015 για να αξιοποιήσει την περίσσεια θερμότητας από μονάδα βιοαερίου για γεωργικά απόβλητα που ανήκουν στον Ιανουάριο. Η θερμότητα χρησιμοποιείται για την παροχή ζεστού νερού για το αγρόκτημα, καθώς το φυσικό νερό θα ήταν πολύ κρύο για τα τιλάπια.

Κάνοντας την αλλαγή — από tilapia σε γατόψαρο

Μετά από πειραματισμό τόσο με την τιλάπια όσο και με το αφρικανικό γατόψαρο, η Tilapia sro. αποφάσισε να καλλιεργήσει αποκλειστικά γατόψαρα λόγω του ανταγωνισμού στην αγορά και των λιγότερο απαιτητικών συνθηκών εκτροφής. Σε μια αγορά που παραδοσιακά προτιμά το κρέας από το ψάρι, ένα άλλο πλεονέκτημα είναι, όπως εξηγεί ο Jan, ότι «το κρέας των ψαριών είναι σχεδόν σαν το μοσχάρι», καθώς το κρέας του είναι πιο σφριγηλό και πιο κατάλληλο για περαιτέρω επεξεργασία.

Τα ψάρια εκτροφής μεταποιούνται σε μια ποικιλία προϊόντων που κυμαίνονται από φρέσκα φιλέτα έως παρασκευασμένα προϊόντα που μοιάζουν με παραδοσιακά τσεχικά λουκάνικα κρέατος. Τα προϊόντα είναι εμπνευσμένα από το σύνθημα της εταιρείας «Ας διδάξουμε στους Τσέχους να τρώνε ψάρια», μια θαρραλέα αποστολή σε μια χώρα με τη χαμηλότερη κατανάλωση ψαριών στην ΕΕ των 5-6 kg/capita.

Ο Jan εξηγεί: «Λειτουργούμε σύμφωνα με τη ζήτηση των πελατών. Τα ψάρια συλλέγονται και μεταποιούνται μία ημέρα πριν από την παράδοση. Σε συνδυασμό με την ψυχρή αλυσίδα και τις πρακτικές υγιεινής, παραδίδουμε προϊόντα κορυφαίας ποιότητας.» 

Διάρρηξη στην αγορά της Τσεχίας

Η tilapia sro. έχει επίσης αντιμετωπίσει έξυπνα άλλους περιορισμούς στην τσεχική ιχθυαγορά μέσω των προωθητικών δραστηριοτήτων της. Η πρώτη είναι η εποχικότητα και οι παραδόσεις γύρω από την κατανάλωση ψαριών: στην Τσεχική Δημοκρατία η μέγιστη κατανάλωση ψαριών είναι τα Χριστούγεννα, όταν οι Τσέχοι τρώνε παραδοσιακά κυπρίνους. Η εταιρεία ασχολήθηκε με αυτό με καινοτόμο μάρκετινγκ καθ’ όλη τη διάρκεια του έτους, με μια ποικιλία από προϊόντα και είδη ψαριών.

Για παράδειγμα, ο κυπρίνος, ένα Τσέχικο φαβορί, έχει πολλά μικρά οστά. Σε απάντηση, η Tilapia sro. πωλεί τα ψάρια χρησιμοποιώντας το σλόγκαν «ryby bez Kosti» (ψάρια χωρίς κόκαλα) και τη διεύθυνσή τους στην ιστοσελίδα τους για να προσελκύσουν πελάτες.

Ο ανταγωνισμός με τα παραδοσιακά προϊόντα κρέατος αποτελεί επίσης πρόκληση για την εταιρεία. Στο πλαίσιο της ανάπτυξης των προϊόντων τους, έχουν κατασκευάσει προϊόντα κρέατος ψαριών που μοιάζουν με δημοφιλή καπνιστά προϊόντα κρέατος, ιδιαίτερα διάφορα είδη λουκάνικων.

Να γίνεις δημιουργικός και να κλιμακωθείς

Η λειτουργία μιας ιχθυοκαλλιέργειας δεν είναι πάντα εύκολη, και η Tilapia sro. έπρεπε να αναπτύξει άλλες μεθόδους εμπορίας όταν οι πρώτες εμπειρίες πώλησης μέσω αλυσίδων σούπερ μάρκετ δεν ήταν κερδοφόρες λόγω του έντονου ανταγωνισμού από τα υποκατάστατα προϊόντα. Προσάρμοσαν και αποφάσισαν να εμπορεύονται απευθείας στα παιδιά μέσω της συμπερίληψης προϊόντων ψαριών φιλικών προς τα παιδιά στα σχολικά γεύματα, για να ενθαρρύνουν τις μελλοντικές γενιές καταναλωτών ψαριών. Η εταιρεία άνοιξε επίσης δύο καταστήματα με χρηματοδότηση από την ΕΕ και επέκτεινε τη διανομή για να συνεργαστεί με 15 συνεργαζόμενα καταστήματα και μια διαδικτυακή πλατφόρμα.

Το Ευρωπαϊκό Ταμείο Θάλασσας και Αλιείας (ΕΤΘΑ) στήριξε την Tilapia sro σε διάφορα στάδια της ανάπτυξής της με 16 χωριστές πράξεις. Αυτά κυμαίνονταν από τη χρηματοδότηση του γεωργικού εξοπλισμού, των μηχανημάτων επεξεργασίας, της μεταφοράς και της επίπλωσης των καταστημάτων λιανικής πώλησης.

Ο Γιάννης μοιράστηκε την εμπειρία του: «Η εμπειρία μου από τις διαδικασίες του ΕΤΘΑ είναι πολύ θετική και σίγουρα θα επανέλθουμε όταν εξεταστεί το ενδεχόμενο περαιτέρω επέκτασης.». Χάρη στη ληφθείσα στήριξη, η Tilapia sro. μπόρεσε να αναβαθμιστεί και να αποτελέσει περιφερειακό παράδειγμα επιτυχούς μη παραδοσιακής παραγωγής.

Περισσότερες πληροφορίες

Δικτυακός τόπος για το έργο

Ευρωπαϊκή Επιτροπή

Μέσα κοινωνικής δικτύωσης

https://www.instagram.com/happy_fish_tilapia/

https://www.facebook.com/HappyFishTilapia/

Γράψτε σχόλιο

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *