Πιστοποιήσεις ψηφιακών δεξιοτήτων: Περιορισμένη ζήτηση και ετοιμότητα για σήμα ποιότητας της ΕΕ
Μια μελέτη σκοπιμότητας του ΚΚΕρ σχετικά με το ευρωπαϊκό πιστοποιητικό ψηφιακών δεξιοτήτων (EDSC) αποκάλυψε ότι υπάρχει περιορισμένη ετοιμότητα για μια EDSC σε όλα τα κράτη μέλη και ότι απαιτούνται σημαντικές προσπάθειες για την υλοποίησή του.
Το Ευρωπαϊκό Πιστοποιητικό Ψηφιακών Δεξιοτήτων είναι μια δράση που προτείνεται στο πλαίσιο του σχεδίου δράσης για την ψηφιακή εκπαίδευση (2021-2027) για τη στήριξη της αναγνώρισης ψηφιακών δεξιοτήτων σε ολόκληρη την Ευρώπη. Η μελέτη ήταν καίριας σημασίας για την ενδελεχή αξιολόγηση της εφικτότητάς της και τη διερεύνηση τρόπων για τη στήριξη της επίτευξης του στόχου της ΕΕ να διασφαλιστεί ότι το 80 % του ενήλικου πληθυσμού διαθέτει βασικές ψηφιακές δεξιότητες έως το 2030.
Το ερευνητικό αυτό έργο περιλάμβανε έρευνα τεκμηρίωσης και εκτεταμένη συμμετοχική διαδικασία (συνεντεύξεις, ομάδες εργασίας, εκδηλώσεις). Η συμμετοχή ευρέος φάσματος ενδιαφερόμενων μερών σε όλα τα κράτη μέλη της ΕΕ — παρόχων υπηρεσιών πιστοποίησης, φορέων χάραξης πολιτικής και δημόσιων αρχών, παρόχων εκπαίδευσης και κατάρτισης — ήταν ουσιαστικής σημασίας για την κατανόηση του σύνθετου τοπίου πιστοποίησης και των διαφόρων δομικών στοιχείων που απαιτούνται για τη δρομολόγηση μιας EDSC.
Το ΚΚΕρ εντόπισε 27 υφιστάμενα συστήματα πιστοποίησης σε ολόκληρη την ΕΕ που πιστοποιούν ψηφιακές δεξιότητες, με διαφορετικά επίπεδα γεωγραφικής και γλωσσικής κάλυψης. Ωστόσο, τα ενδιαφερόμενα μέρη αναγνώρισαν τα δυνητικά οφέλη ενός EDSC, το οποίο προβλέπεται να αποτελέσει σήμα ποιότητας για τους παρόχους πιστοποίησης, αλλά έδειξε διαφορετικό επίπεδο ετοιμότητας για την έγκρισή του σε όλα τα κράτη μέλη.
Από τη διαβούλευση με τα ενδιαφερόμενα μέρη προέκυψε:
- Υπάρχει ανεπαρκής ζήτηση από ιδιωτικούς και δημόσιους εργοδότες και ιδρύματα εκπαίδευσης και κατάρτισης·
- Απαιτούνται σημαντικές προσπάθειες για την εφαρμογή της και τις τρέχουσες λειτουργικές δαπάνες·
- Προκλήσεις για τη δημιουργία της δομής διακυβέρνησης, συμπεριλαμβανομένων βασικών λειτουργιών, όπως ο καθορισμός των τεχνικών απαιτήσεων για ένα EDSC, και των απαιτήσεων διαπίστευσης για τους παρόχους πιστοποίησης, και της αξιολόγησης και της υποβολής εκθέσεων·
- Σε αυτό το στάδιο, το κόστος της θέσπισης ενός σήματος ποιότητας EDSC θα υπερέβαινε τα οφέλη του.

Από την ανάλυση προέκυψαν στοιχεία σχετικά με τις πολιτικές ψηφιακών δεξιοτήτων που υποστηρίζουν το πλαίσιο ψηφιακών ικανοτήτων για τους πολίτες (DigComp) σε 22 κράτη μέλη.
Η μελέτη συνιστά να επικεντρωθεί στην επέκταση του DigComp με τα μαθησιακά αποτελέσματα. Αυτό θα στηρίξει τη μεγαλύτερη διαφάνεια και την περαιτέρω ευθυγράμμιση με το πλαίσιο προσεγγίσεων για την εκπαίδευση, την κατάρτιση, την αξιολόγηση και την πιστοποίηση ψηφιακών δεξιοτήτων.
Ιστορικό
Η μελέτη εκπονήθηκε από κοινού από το Κοινό Κέντρο Ερευνών και τη Γενική Διεύθυνση Απασχόλησης, Κοινωνικών Υποθέσεων και Ένταξης της Επιτροπής (ΓΔ EMPL).
Το ΚΚΕρ αναθεωρεί επί του παρόντος την DigComp για την ανάπτυξη μαθησιακών αποτελεσμάτων και το υποστηρικτικό υλικό για εφαρμογές του πλαισίου σε ποικίλα πλαίσια και για διάφορους σκοπούς.
Σχετικοί σύνδεσμοι
Ευρωπαϊκό Πιστοποιητικό Ψηφιακών Δεξιοτήτων (EDSC) Μελέτη σκοπιμότητας
Σχέδιο δράσης για την ψηφιακή εκπαίδευση, δράση 9 Ευρωπαϊκό Πιστοποιητικό Ψηφιακών Δεξιοτήτων