Οδική Ασφάλεια

Μπολόνια: Χαμηλότερες ταχύτητες για ασφαλέστερους δρόμους

Η Μπολόνια επαναπροσδιορίζει την αστική κινητικότητα μέσω της πολιτικής «Città 30» σε ολόκληρη την πόλη, η οποία περιορίζει τις ταχύτητες στα 30 km/h στο 70% των δημοτικών οδών.

Η πρωτοβουλία, η οποία θεσπίστηκε τον Ιανουάριο του 2024, έχει ως στόχο να καταστήσει τους δρόμους ασφαλέστερους, να προωθήσει το περπάτημα και την ποδηλασία και να βελτιώσει τον δημόσιο χώρο.

Μπολόνια

Τα αποτελέσματα ήταν άμεσα: Μέσα σε δύο εβδομάδες, τα τροχαία ατυχήματα μειώθηκαν κατά 21% και η συμμετοχή των πεζών σε συγκρούσεις μειώθηκε κατά 27%. Ένα χρόνο μετά, η πόλη ανέφερε μηδενικούς θανάτους πεζών και η αυξανόμενη συμμόρφωση των οδηγών αντικατοπτρίζει μια πολιτιστική στροφή προς μια πιο σεβαστή, ανθρωποκεντρική χρήση του δρόμου.

Πέρα από τα όρια ταχύτητας, η Μπολόνια επανασχεδιάζει τους δρόμους μέσω μέτρων χαλάρωσης της κυκλοφορίας, πεζοδρομημένων ζωνών και σχολικών δρόμων, δίνοντας προτεραιότητα σε ευάλωτους χρήστες, όπως τα παιδιά, οι ηλικιωμένοι και τα άτομα με αναπηρία.

Οι αλλαγές αυτές στηρίζουν το ευρύτερο σχέδιο προσβασιμότητας της πόλης, το οποίο περιλαμβάνει την άρση των αρχιτεκτονικών φραγμών και τη βελτίωση των δημόσιων υποδομών. Οι βασικές επενδύσεις περιλαμβάνουν βελτιώσεις οδοστρωμάτων και δύο νέες γραμμές τραμ για την καλύτερη σύνδεση υποεξυπηρετούμενων κοινοτήτων.

Το πρόγραμμα του Πράσινου Ακρωτηρίου της Μπολόνια συμπληρώνει αυτές τις προσπάθειες ενσωματώνοντας χώρους πρασίνου σε αστικές περιοχές, ιδίως όπου δεν υπάρχουν δημόσιες ανέσεις.

Μέσω των District Labs – τοπικών συνεργείων σχεδιασμού – οι κάτοικοι συνεργάζονται με αξιωματούχους της πόλης για να διαμορφώσουν βελτιώσεις στις γειτονιές, όπως η μετατροπή των χώρων στάθμευσης αυτοκινήτων σε δημόσιες πλατείες ή η πιλοτική εφαρμογή νέων ζωνών πεζών.

Η κινητικότητα χωρίς αποκλεισμούς επεκτείνεται επίσης στα ταξίδια κατά τη διάρκεια της νύχτας. Το λεωφορείο Nottambula προσφέρει ασφαλή, νυχτερινή μεταφορά που συνδέει τα προάστια με το κέντρο της πόλης. Εκπαιδευμένοι βοηθοί διαθέσιμοι για την υποστήριξη των επιβατών, ιδίως των ευάλωτων ομάδων. Η στρατηγική της Μπολόνια συνδυάζει τις υλικές υποδομές με πιο ήπιες παρεμβάσεις, συμπεριλαμβανομένων εκστρατειών ευαισθητοποίησης του κοινού και πρωτοβουλιών συμπεριφοράς.

Ενώ η ανταπόκριση του κοινού στη Città 30 ήταν ως επί το πλείστον θετική – ειδικά μεταξύ των οικογενειών και των υπερασπιστών της ασφάλειας – ορισμένοι οικονομικοί παράγοντες, συμπεριλαμβανομένων των οδηγών ταξί και των ταχυμεταφορών, αντιτάχθηκαν στις αλλαγές.

Μια νομική αμφισβήτηση υπό την ηγεσία του λόμπι των ταξί είναι επί του παρόντος υπό έφεση, αν και η πολιτική επικυρώθηκε από ένα περιφερειακό δικαστήριο.

Για την ενίσχυση του διαλόγου και την οικοδόμηση εμπιστοσύνης, η πόλη εγκαινίασε ένα δίκτυο πρεσβευτών της Città 30, τοπικών εθελοντών που συνεργάζονται με τις κοινότητες και ανταλλάσσουν πληροφορίες σχετικά με την πολιτική.

Οι προσπάθειες της Μπολόνια κέρδισαν το βραβείο της Ευρωπαϊκής Εβδομάδας Κινητικότητας 2024 και την ηγεσία μιας νέας ευρωπαϊκής ειδικής ομάδας για τις ζώνες χαμηλής ταχύτητας. Η ειδική ομάδα βοηθά άλλες πόλεις να αντιμετωπίσουν τις νομικές, πολιτιστικές και επικοινωνιακές προκλήσεις, προωθώντας παράλληλα τη χάραξη τεκμηριωμένης πολιτικής.

Όσον αφορά το μέλλον, η Μπολόνια έχει ως στόχο να συνεχίσει να δίνει το παράδειγμα, εξισορροπώντας την τολμηρή δράση με τη συμμετοχή της κοινότητας και δείχνοντας ότι οι ασφαλέστερες, πιο πράσινες πόλεις είναι εφικτές και επωφελείς για όλους.

 

Συγγραφέας: Claus Köllinger
Οι απόψεις και οι απόψεις που εκφράζονται είναι αυτές του/των συγγραφέα/-ών και δεν αντικατοπτρίζουν αυτές της Ευρωπαϊκής Επιτροπής.

Πηγές

Διαβάστε ακόμα

Γράψτε σχόλιο

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *