Η Επιτροπή και οι εθνικές αρχές παροτρύνουν το SHEIN να σεβαστεί τη νομοθεσία της ΕΕ για την προστασία των καταναλωτών
ετά από συντονισμένη έρευνα σε ευρωπαϊκό επίπεδο, το δίκτυο συνεργασίας για την προστασία των καταναλωτών (CPC) των εθνικών αρχών προστασίας των καταναλωτών και η Ευρωπαϊκή Επιτροπή κοινοποίησαν στη διαδικτυακή αγορά και στον ηλεκτρονικό έμπορο λιανικής SHEIN ορισμένες πρακτικές στην πλατφόρμα τους που παραβιάζουν το δίκαιο της ΕΕ για την προστασία των καταναλωτών. Το δίκτυο ΣΠΚ έδωσε εντολή στο SHEIN να ευθυγραμμίσει τις πρακτικές αυτές με τη νομοθεσία της ΕΕ για την προστασία των καταναλωτών. Το SHEIN παραμένει υπό έρευνα και του ζητήθηκε να παράσχει περαιτέρω πληροφορίες στο δίκτυο ΣΠΚ.
Η δράση του δικτύου CPC κατά της SHEIN ασκείται από τις αρμόδιες εθνικές αρχές του Βελγίου, της Γαλλίας, της Ιρλανδίας και των Κάτω Χωρών, υπό τον συντονισμό της Ευρωπαϊκής Επιτροπής.
Βασικά στοιχεία της συντονισμένης δράσης του δικτύου ΣΠΚ
Η έρευνα καλύπτει ευρύ φάσμα πρακτικών με τις οποίες έρχονται αντιμέτωποι οι καταναλωτές όταν πραγματοποιούν αγορές μέσω του SHEIN και οι οποίες παραβιάζουν το δίκαιο της ΕΕ, συμπεριλαμβανομένων των εξής:
- Ψεύτικες εκπτώσεις: προσποιείται ότι προσφέρει καλύτερες προσφορές δείχνοντας μειώσεις τιμών που δεν βασίζονται στις πραγματικές «προγενέστερες τιμές».
- Πώληση υπό πίεση: άσκηση πίεσης στους καταναλωτές για να ολοκληρώσουν τις αγορές τους χρησιμοποιώντας τακτικές όπως λανθασμένες προθεσμίες αγοράς.
- Ελλιπείς, ανακριβείς και παραπλανητικές πληροφορίες: εμφάνιση ελλιπών και εσφαλμένων πληροφοριών σχετικά με τα νόμιμα δικαιώματα των καταναλωτών να επιστρέφουν αγαθά και να λαμβάνουν επιστροφές και μη επεξεργασία των επιστροφών και των επιστροφών σύμφωνα με τα σχετικά δικαιώματα των καταναλωτών.
- Παραπλανητικές ετικέτες προϊόντων: χρήση ετικετών προϊόντων που υποδηλώνουν ότι το προϊόν προσφέρει κάτι ιδιαίτερο, ενώ στην πραγματικότητα το σχετικό χαρακτηριστικό απαιτείται από τον νόμο.
- Παραπλανητικοί ισχυρισμοί βιωσιμότητας: Παροχή ψευδών ή παραπλανητικών πληροφοριών σχετικά με τα οφέλη βιωσιμότητας των προϊόντων της.
- Κρυμμένα στοιχεία επικοινωνίας: Οι καταναλωτές δεν μπορούν εύκολα να επικοινωνήσουν με το SHEIN για ερωτήσεις ή παράπονα.
Επιπλέον, το δίκτυο ΣΠΚ ζήτησε πληροφορίες από το SHEIN για να αξιολογήσει τη συμμόρφωσή του με περαιτέρω υποχρεώσεις που απορρέουν από το δίκαιο της ΕΕ για την προστασία των καταναλωτών, όπως η υποχρέωση να διασφαλίζεται ότι οι ταξινομήσεις, οι αξιολογήσεις και οι αξιολογήσεις των προϊόντων δεν παρουσιάζονται στους καταναλωτές με παραπλανητικό τρόπο. Το Δίκτυο διερευνά επίσης κατά πόσον η SHEIN ενημερώνει τους καταναλωτές σχετικά με τον τρόπο επιμερισμού των υποχρεώσεων που απορρέουν από τη σύμβαση μεταξύ τρίτου πωλητή και της SHEIN (κατά περίπτωση) και κατά πόσον τα δικαιώματα των καταναλωτών δεν ισχύουν για τη σύμβαση σε περιπτώσεις όπου ο τρίτος πωλητής δεν είναι έμπορος.
Τα εν λόγω μέτρα επιβολής συμπληρώνουν την εν εξελίξει έρευνα της Επιτροπής σχετικά με την πράξη για τις ψηφιακές υπηρεσίες (DSA). Και οι δύο δράσεις αποσκοπούν στη διασφάλιση ενός ασφαλούς και αξιόπιστου επιγραμμικού περιβάλλοντος στο οποίο προστατεύονται πλήρως τα δικαιώματα των καταναλωτών στην Ευρώπη.
Επόμενα βήματα
Η SHEIN έχει πλέον προθεσμία ενός μηνός για να απαντήσει στα πορίσματα του δικτύου ΣΠΚ και να προτείνει δεσμεύσεις σχετικά με τον τρόπο με τον οποίο θα αντιμετωπίσει τα ζητήματα που έχουν εντοπιστεί στον τομέα της νομοθεσίας για την προστασία των καταναλωτών. Ανάλογα με την απάντηση της SHEIN, το δίκτυο CPC μπορεί να ξεκινήσει διάλογο με την εταιρεία. Εάν το SHEIN δεν αντιμετωπίσει τις ανησυχίες που εξέφρασε το δίκτυο ΣΠΚ, οι εθνικές αρχές μπορούν να λάβουν μέτρα επιβολής για τη διασφάλιση της συμμόρφωσης. Αυτό περιλαμβάνει τη δυνατότητα επιβολής προστίμων με βάση τον ετήσιο κύκλο εργασιών της SHEIN στα οικεία κράτη μέλη της ΕΕ.
Ιστορικό
Η Επιτροπή δημοσίευσε ανακοίνωση σχετικά με μια ολοκληρωμένη εργαλειοθήκη της ΕΕ για ασφαλές και βιώσιμο ηλεκτρονικό εμπόριο στις 5 Φεβρουαρίου 2025. Η ανακοίνωση περιγράφει τον τρόπο με τον οποίο οι προκλήσεις που θέτουν οι εισαγωγές ηλεκτρονικού εμπορίου μπορούν να αντιμετωπιστούν σε κάθε στάδιο του κύκλου ζωής του προϊόντος. Οι κοινές δράσεις επιβολής από το δίκτυο ΣΠΚ και ο στενός συντονισμός τους, ιδίως με την αντίδραση της Επιτροπής όσον αφορά την επιβολή στο πλαίσιο της πράξης για τις ψηφιακές υπηρεσίες, αποτελούν αναπόσπαστο και ουσιώδες στοιχείο της εν λόγω προσέγγισης.
Επιπλέον, ο κανονισμός για τη γενική ασφάλεια των προϊόντων (GPSR) απαιτεί για όλα τα καταναλωτικά προϊόντα να υπάρχει ένας οικονομικός φορέας εγκατεστημένος στην ΕΕ για να διασφαλίζει τη συμμόρφωση με τις απαιτήσεις ασφάλειας των προϊόντων.
Σύμφωνα με τον κανονισμό για τη συνεργασία όσον αφορά την προστασία των καταναλωτών (ΣΠΚ), οι εθνικές αρχές προστασίας των καταναλωτών των 27 κρατών μελών της ΕΕ, της Νορβηγίας και της Ισλανδίας συγκροτούν από κοινού το δίκτυο ΣΠΚ για τη διερεύνηση και την επιβολή της νομοθεσίας της ΕΕ για την προστασία των καταναλωτών κατά των διασυνοριακών παραβάσεων. Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή διευκολύνει και, υπό ορισμένες συνθήκες, συντονίζει τις εν λόγω κοινές δράσεις έρευνας και επιβολής. Οι υποχρεώσεις που απορρέουν από τη νομοθεσία για την προστασία των καταναλωτών τις οποίες επικαλείται το δίκτυο ΣΠΚ έναντι του SHEIN περιλαμβάνονται στην οδηγία για τις αθέμιτες εμπορικές πρακτικές , στην οδηγία για τα δικαιώματα των καταναλωτών , στην οδηγία για την αναγραφή των τιμών και στην οδηγία για το ηλεκτρονικό εμπόριο.
Το SHEIN χαρακτηρίστηκε πολύ μεγάλη επιγραμμική πλατφόρμα (VLOP) στις 26 Απριλίου 2024 βάσει της πράξης για τις ψηφιακές υπηρεσίες (DSA). Τέσσερις μήνες μετά τον ορισμό της, η SHEIN έπρεπε να συμμορφωθεί με τις αυστηρότερες υποχρεώσεις που ισχύουν για τις πολύ μεγάλες επιγραμμικές πλατφόρμες. Σε αυτές περιλαμβάνεται η υποχρέωση δέουσας αξιολόγησης και μετριασμού τυχόν συστημικών κινδύνων που απορρέουν από τις υπηρεσίες της. Η Επιτροπή διεξάγει επί του παρόντος έρευνες σχετικά με την πράξη για τις ψηφιακές υπηρεσίες όσον αφορά το SHEIN, οι οποίες αφορούν, μεταξύ άλλων, την παρουσία παράνομου περιεχομένου και αγαθών στην αγορά του SHEIN, τη διαφάνεια των συστημάτων συστάσεών του και μέτρα για τον μετριασμό των κινδύνων που σχετίζονται με την προστασία των καταναλωτών, τη δημόσια υγεία και την ευημερία των χρηστών.
Η συντονισμένη δράση του δικτύου ΣΠΚ κατά του SHEIN δεν θίγει τις εν εξελίξει διαδικασίες των εθνικών αρχών. Οι εθνικές διαδικασίες σχετικά με τις εμπορικές πρακτικές της SHEIN ανακοινώθηκαν από την ιταλική αρχή ανταγωνισμού. Ομοίως, η συντονισμένη δράση δεν θίγει τις έρευνες και τις διαδικασίες που έχει κινήσει η Ευρωπαϊκή Επιτροπή στο πλαίσιο της πράξης για τις ψηφιακές υπηρεσίες ή μπορεί να αποφασίσει να κινήσει στο μέλλον. Επιπλέον, η συντονισμένη δράση δεν αποκλείει τυχόν εν εξελίξει ή μελλοντικά μέτρα επιβολής από τις αρχές εποπτείας της αγοράς βάσει της νομοθεσίας για την ασφάλεια των προϊόντων.
Η έρευνα του δικτύου CPC υποστηρίζεται επίσης από στατιστικές πληροφορίες από τα Ευρωπαϊκά Κέντρα Καταναλωτών σχετικά με τα συχνότερα ζητήματα που αφορούν καταγγελίες καταναλωτών κατά του SHEIN.
Για περισσότερες πληροφορίες
Δίκτυο συνεργασίας για την προστασία των καταναλωτών (CPC)
Συντονισμένες δράσεις του δικτύου ΣΠΚ
Κανονισμός για τη συνεργασία όσον αφορά την προστασία των καταναλωτών