Ε.Ε.: 5 πράγματα που πρέπει να γνωρίζετε για τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα
Για τη μείωση των εκπομπών, πέρυσι, η Ευρωπαϊκή Ένωση ενέκρινε νόμο για την πώληση όλων των νέων αυτοκινήτων και φορτηγών στην Ευρώπη από το 2035.
Ήδη από το 2023, τα ηλεκτρικά οχήματα με συσσωρευτή (BEV) ήταν η πιο δημοφιλής εναλλακτική λύση για τα βενζινοκίνητα και τα ντιζελοκίνητα αυτοκίνητα, αντιπροσωπεύοντας πάνω από 14,6 %από όλα τα νέα αυτοκίνητα που πωλούνται στην ΕΕ. Τα plug-in υβριδικά ηλεκτρικά αυτοκίνητα αντιπροσώπευαν ένα άλλο 7,7 %. Έτσι, πάνω από 1 στα 5 νέα αυτοκίνητα που πωλούνται στην Ευρώπη μπορούν πλέον να φορτιστούν ηλεκτρικά.
Εδώ είναι τα 5 κορυφαία πράγματα που πρέπει να γνωρίζετε για τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα μπαταρίας:
- Τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα με μπαταρία έχουν χαμηλότερο περιβαλλοντικό αποτύπωμα από τα συμβατικά αυτοκίνητα
- Δεν έχουν σωλήνες εξάτμισης και δεν εκπέμπουν αέρια κατά τη λειτουργία τους, κάτι που είναι καλύτερο τόσο για το κλίμα όσο και για την ποιότητα του αέρα.
- Είναι πιο ενεργειακά αποδοτικά επειδή καταναλώνουν λιγότερο από το ένα τρίτοτης ενέργειας που καταναλώνεται ανά χιλιόμετρο από ισοδύναμα συμβατικά αυτοκίνητα. Αυτό οφείλεται στο γεγονός ότι οι κινητήρες καύσης σπαταλούν σημαντικό μέρος της ενέργειάς τους μέσω της απώλειας θερμότητας. Οι ηλεκτροκινητήρες στα BEV έχουν τιμές απόδοσης άνω του 90 %, ενώ οι κινητήρες καύσης σε οχήματα παρόμοιου μεγέθους σπάνια υπερβαίνουν το 40 %.
- Η ηλεκτρική ενέργεια που χρησιμοποιείται για την τροφοδοσία BEV παράγεται όλο και περισσότερο από καθαρές, ανανεώσιμες πηγές ενέργειας όπως η ηλιακή ή η αιολική ενέργεια, πράγμα που σημαίνει ότι τα οχήματα αυτά προκαλούν λιγότερες εκπομπές αερίων του θερμοκηπίου. Πράγματι, χάρη στην αύξηση των ανανεώσιμων πηγών ενέργειας, η ποσότητα των αερίων του θερμοκηπίου που εκπέμπονται ανά μονάδα ηλεκτρικής ενέργειας που παράγεται στην ΕΕ έχει ήδη μειωθεί κατά το ήμισυ μεταξύ 1990 και 2023 και μπορούμε να αναμένουμε ότι οι εκπομπές θα μειωθούν ακόμη περισσότερο στο μέλλον.
- Οι εκπομπές αερίων του θερμοκηπίου καθ’ όλη τη διάρκεια ζωής των ηλεκτρικών αυτοκινήτων (από την εξόρυξη πρώτων υλών έως την κατασκευή του οχήματος και του συσσωρευτή και τη φάση ανακύκλωσης στο τέλος της ζωής του οχήματος) είναι σημαντικά χαμηλότερες από ό,τι για τα ισοδύναμα συμβατικά αυτοκίνητα που κινούνται με ορυκτά καύσιμα. Το 2020, μια μελέτη της Επιτροπής επιβεβαίωσε ότι ο μέσος αντίκτυπος του κύκλου ζωής της ΕΕ στο κλίμα ενός BEV χαμηλότερου μέσου βεληνεκούς αντιστοιχούσε περίπου στο 45 % του αντίκτυπου ενός βενζινοκίνητου αυτοκινήτου και στο 53 % του αντίκτυπου ενός πετρελαιοκίνητου αυτοκινήτου. Ο αντίκτυπός τους θα συνεχίσει να μειώνεται, καθώς συνεχίζουμε να απαλλάσσουμε γρήγορα το ενεργειακό μας μείγμα από τις ανθρακούχες εκπομπές.
- Τα ηλεκτρικά οχήματα με μπαταρίες παράγουν πολύ λιγότερο θόρυβο, μειώνοντας δραστικά την ηχορύπανση, η οποία επηρεάζει τόσο τον άνθρωπο όσο και την άγρια ζωή. Γνωρίζατε ότι στην ΕΕ, περίπου 95 εκατομμύρια άνθρωποι εκτίθενται σε επιβλαβή επίπεδα θορύβου από την οδική κυκλοφορία;
- Οι μπαταρίες είναι όλο και πιο αποδοτικές, βιώσιμες και ανακυκλώσιμες
- Χάρη στην έρευνα και την τεχνολογική πρόοδο, η απόδοση των μπαταριών βελτιώνεται. Οι μπαταρίες είναι ήδη σε θέση να αντέξουν αρκετές χιλιάδες κύκλους φόρτισης/εκφόρτισης, καθιστώντας τους να διαρκέσουν περισσότερο.
- Νέες γενιές μπαταριών που απαιτούν λιγότερες πρώτες ύλες αναπτύσσονται ταχέως. Και η ΕΕ επενδύει στην έρευνα και την παραγωγή τέτοιων μπαταριών. Οι τρέχουσες μπαταρίες περιλαμβάνουν συνήθως λίθιο και γραφίτη, και μπορούν επίσης να περιλαμβάνουν νικέλιο, κοβάλτιο ή/και μαγγάνιο.
- Η ΕΕ λαμβάνει μέτρα για να καταστήσει τις μπαταρίες και τα οχήματα πιο βιώσιμα, με νέους κανόνες για την προμήθεια πρώτων υλών, οι οποίοι συμβαδίζουν με αυξημένες προσπάθειες για τον μετριασμό τυχόν δυσμενών επιπτώσεων, τόσο εντός της ΕΕ όσο και σε τρίτες χώρες, όσον αφορά τα εργασιακά δικαιώματα, τα ανθρώπινα δικαιώματα και την προστασία του περιβάλλοντος. Η ΕΕ διαθέτει επίσης κανόνες για την ανακύκλωση μπαταριών και πρώτων υλών που απαιτούνται για την παραγωγή μπαταριών. Επιπλέον, η Επιτροπή πρότεινε επίσης κανόνες για τα οχήματα στο τέλος του κύκλου ζωής τους και τα κατασκευαστικά τους στοιχεία για την πρόληψη και τον περιορισμό των αποβλήτων.
- Το εύρος οδήγησης των ηλεκτρικών αυτοκινήτων με συσσωρευτές συνεχίζει να αυξάνεται και το δίκτυο επαναφόρτισης σε ολόκληρη την ΕΕ αυξάνεται
- Η αυτονομία των ηλεκτρικών αυτοκινήτων με μπαταρία είναι περισσότερο από αρκετή για καθημερινές μετακινήσεις. Το 2022, το 57 % των ηλεκτρικών αυτοκινήτων με μπαταρία στην αγορά είχαν αυτονομία άνω των 385 χιλιομέτρων με μόνο μία φόρτιση και ένα επιπλέον 34 % είχε αυτονομία μεταξύ 235 και 384 χιλιομέτρων. Έτσι, πάνω από το 90 % των BEVs μπορεί να σας μεταφέρει πάνω από 235 χιλιόμετρα με μία χρέωση. Η αξία αυτή αυξάνεται συνεχώς με την πάροδο του χρόνου. Αυτό σημαίνει ότι μπορείτε να οδηγείτε από τις Βρυξέλλες στο Άμστερνταμ, από τη Γένοβα στις Κάννες, από τη Ρίγα στο Ταρτού ή από τη Βουδαπέστη στην Μπρατισλάβα με μία μόνο χρέωση!
- Το δίκτυο των σημείων επαναφόρτισης επεκτείνεται ραγδαία, χάρη και στη νέα νομοθεσία της ΕΕ. Ο αριθμός των προσβάσιμων στο κοινό σημείων επαναφόρτισης στην ΕΕ υπερδιπλασιάστηκε μεταξύ 2021 και 2023, σε περίπου 630,000, με πολλές διαθέσιμες χρονοθυρίδες φόρτισης για τους οδηγούς ηλεκτρικών οχημάτων. Τα κράτη μέλη συμφώνησαν να διασφαλίσουν ότι οι υποδομές φόρτισης θα συνεχίσουν να αναπτύσσονται σύμφωνα με τον στόλο των ηλεκτρικών οχημάτων στο μέλλον. Η οδήγηση ηλεκτρικών αυτοκινήτων σε ολόκληρη την ΕΕ θα γίνει ακόμη ευκολότερη από το 2025 και μετά, όταν τα σημεία επαναφόρτισης πρέπει να εγκαθίστανται κάθε 60 χιλιόμετρα κατά μήκος των μεγάλων οδών μεταφοράς.
- Η φόρτιση γίνεται ευκολότερη και ταχύτερη. Η μέση ταχύτητα επαναφόρτισης έχει υπερτριπλασιαστεί από το 2011. Με τους «γρήγορους φορτιστές», η μέση ταχύτητα επαναφόρτισης υπερβαίνει τα 100 km ανά 10 λεπτά. Κοντά στο 13 % των προσβάσιμων στο κοινό σημείων επαναφόρτισης της ΕΕ είναι ήδη ταχείς φορτιστές. Επιπλέον, όλοι οι δημόσιοι φορτιστές θα είναι διαθέσιμοι τόσο στους συνδρομητές όσο και στους ad hoc χρήστες, με τη δυνατότητα πληρωμής με πιστωτικές κάρτες ή smartphones.
- Τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα με μπαταρία είναι φθηνότερα από τα αντίστοιχα συμβατικά αυτοκίνητα
- Κατά τη σύγκριση του κόστους, είναι σημαντικό να έχετε κατά νου ότι τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα καταναλώνουν λιγότερη ενέργεια και έχουν χαμηλότερες ανάγκες συντήρησης από τα συμβατικά αυτοκίνητα. Ως αποτέλεσμα, το συνολικό κόστος ενός ηλεκτρικού αυτοκινήτου είναι χαμηλότερο από ένα ισοδύναμο συμβατικό αυτοκίνητο κατά τη διάρκεια ζωής του οχήματος.
- Σύμφωνα με το BloombergNEF, τα ηλεκτρικά οχήματα με μπαταρίες αναμένεται να γίνουν φθηνότερα για αγορά από συγκρίσιμα συμβατικά αυτοκίνητα στην Ευρώπη μεταξύ 2025 και 2028, ανάλογα με τον τύπο του οχήματος. Οι μειώσεις στις τιμές των μπαταριών, τα νέα προσιτά μοντέλα αυτοκινήτων και η αυξανόμενη αγορά μεσαίων και μεταχειρισμένων είναι παράγοντες που αναμένεται να μειώσουν τις τιμές.
- Αρκετά κράτη μέλη της ΕΕ έχουν θέσει σε εφαρμογή κίνητρα αγοράςγια τη στήριξη των αγοραστών, και το σχέδιο ανάκαμψης και ανθεκτικότητας της ΕΕ συμβάλλει στη χρηματοδότηση ορισμένων από αυτά τα καθεστώτα.
- Τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα μπαταριών έρχονται με χαμηλότερες ανάγκες συντήρησης, λιγότερα κινούμενα μέρη, χωρίς κυκλώματα λαδιού, χωρίς συμπλέκτη, σημαντικά λιγότερη φθορά των φρένων λόγω των αναγεννητικών φρένων, κ.λπ. Πείτε αντίο σε αυτές τις ακατάστατες αλλαγές λαδιού!
- Τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα μπαταριών είναι ασφαλή για οδήγηση και φόρτιση
- Υπόκεινται στις ίδιες απαιτήσεις ασφάλειας με τα συμβατικά αυτοκίνητα, ιδίως όσον αφορά την παθητική ασφάλεια (προστασία των επιβατών του οχήματος· ζώνες ασφαλείας, αερόσακοι και δομή του οχήματος) και ενεργητική ασφάλεια (συστήματα πρόληψης ατυχήματος· αντιεμπλοκή των φρένων, σύστημα ελέγχου έλξης, ηλεκτρονικό πρόγραμμα σταθερότητας).
- Τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα με συσσωρευτή πρέπει επίσης να πληρούν πρόσθετες απαιτήσεις που αφορούν ειδικά τα ηλεκτρικά τους συστήματα. Για παράδειγμα, οι μπαταρίες τους δοκιμάζονται εκτενώς και πρέπει να πληρούν τα πρότυπα για την πρόληψη πιθανών κινδύνων (όπως πυρκαγιά ή διαρροή). Θα πρέπει να οδηγείτε με ασφάλεια, όπως συμβαίνει με οποιοδήποτε αυτοκίνητο!
Εκεί το έχετε: 5 ισχυρά επιχειρήματα για την αντιμετώπιση ορισμένων από τους μύθους και τις αμφιβολίες σχετικά με την πολιτική της ΕΕ για μηδενικές εκπομπές αυτοκινήτων. Η ΕΕ συμβάλλει στην προώθηση μιας ηλεκτροκίνητης εμπειρίας με κάθε έννοια της λέξης. Εγκαταλείποντας τα ορυκτά καύσιμα και αγκαλιάζοντας καθαρή, πράσινη ενέργεια, τα οχήματα μηδενικών εκπομπών μπορούν να προστατεύσουν την υγεία σας, να σώσουν τον πλανήτη… και να σώσουν την τσέπη σας. Η Ευρώπη είναι έτοιμη να προχωρήσει σε ένα φιλικό προς το κλίμα, αξιόπιστο, οικονομικά προσιτό και ασφαλές μέλλον.