Ε.Ε.: Οι αξιακές αλυσίδες των ηλεκτρικών οχημάτων στην Κίνα λαμβάνουν αθέμιτες επιδοτήσεις
Στο πλαίσιο εν εξελίξει έρευνας, η Επιτροπή κατέληξε προσωρινά στο συμπέρασμα ότι η αξιακή αλυσίδα των ηλεκτρικών οχημάτων με συσσωρευτή (BEV) στην Κίνα λαμβάνει αθέμιτες επιδοτήσεις, γεγονός που απειλεί με οικονομική ζημία τους παραγωγούς BEV της ΕΕ. Η έρευνα εξέτασε επίσης τις πιθανές συνέπειες και τον αντίκτυπο των μέτρων στους εισαγωγείς, τους χρήστες και τους καταναλωτές ηλεκτρικών οχημάτων στην ΕΕ.
Κατά συνέπεια, η Επιτροπή προσέγγισε τις κινεζικές αρχές για να συζητήσει τα πορίσματα αυτά και να διερευνήσει πιθανούς τρόπους επίλυσης των ζητημάτων που εντοπίστηκαν κατά τρόπο συμβατό με τον ΠΟΕ.
Στο πλαίσιο αυτό, η Επιτροπή γνωστοποίησε εκ των προτέρων το επίπεδο των προσωρινών αντισταθμιστικών δασμών που προτίθεται να επιβάλει στις εισαγωγές ηλεκτρικών οχημάτων με συσσωρευτή (BEV) από την Κίνα. Εάν οι συζητήσεις με τις κινεζικές αρχές δεν οδηγήσουν στην εξεύρεση αποτελεσματικής λύσης, οι εν λόγω προσωρινοί αντισταθμιστικοί δασμοί θα εφαρμοστούν από την 4η Ιουλίου με εγγύηση (με τη μορφή που θα αποφασιστεί από τις τελωνειακές αρχές σε κάθε κράτος μέλος). Θα εισπράττονται μόνον εάν και όταν επιβάλλονται οριστικοί δασμοί.
Οι ατομικοί δασμοί που προτίθεται να επιβάλει η Επιτροπή στους τρεις Κινέζους παραγωγούς του δείγματος έχουν ως εξής:
• BYD: 17,4 %·
• Geely: 20 %· και
• SAIC: 38,1 %.
Άλλοι παραγωγοί BEV στην Κίνα, οι οποίοι συνεργάστηκαν στην έρευνα αλλά δεν συμπεριλήφθηκαν στο δείγμα, θα υπαχθούν στον ακόλουθο σταθμισμένο μέσο δασμό: 21 %.
Όλοι οι άλλοι παραγωγοί BEV στην Κίνα, οι οποίοι δεν συνεργάστηκαν στην έρευνα, θα υπαχθούν στον ακόλουθο δασμό: 38,1 %.
Διαδικασία και επόμενα στάδια
Στις 4 Οκτωβρίου 2023 η Επιτροπή κίνησε επισήμως αυτεπάγγελτη έρευνα κατά των επιδοτήσεων όσον αφορά τα επιβατικά ηλεκτρικά οχήματα με συσσωρευτή (BEV) καταγωγής Κίνας. Η έρευνα περατώνεται εντός 13 μηνών από την έναρξη της διαδικασίας. Η Επιτροπή μπορεί να δημοσιεύσει τους προσωρινούς αντισταθμιστικούς δασμούς εντός 9 μηνών από την έναρξη της διαδικασίας (δηλαδή έως τις 4 Ιουλίου το αργότερο). Τα οριστικά μέτρα πρέπει να επιβληθούν εντός 4 μηνών από την επιβολή των προσωρινών δασμών.
Κατόπιν τεκμηριωμένου αιτήματος, ένας παραγωγός BEV στην Κίνα —η Tesla— μπορεί να λάβει ατομικό δασμολογικό συντελεστή στο οριστικό στάδιο. Κάθε άλλη εταιρεία παραγωγής BEV στην Κίνα η οποία δεν επιλέχθηκε στο τελικό δείγμα και η οποία επιθυμεί να διερευνηθεί η ειδική κατάσταση υπό την οποία τελεί μπορεί να ζητήσει επανεξέταση με ταχείες διαδικασίες, σύμφωνα με τον βασικό κανονισμό κατά των επιδοτήσεων, αμέσως μετά την επιβολή των οριστικών μέτρων (δηλαδή 13 μήνες μετά την έναρξη της διαδικασίας). Η προθεσμία για την ολοκλήρωση της εν λόγω επανεξέτασης είναι 9 μήνες.
Πληροφορίες σχετικά με τα προβλεπόμενα επίπεδα των προσωρινών δασμών παρέχονται σε όλα τα ενδιαφερόμενα μέρη (συμπεριλαμβανομένων των ενωσιακών παραγωγών, των εισαγωγέων και των εξαγωγέων και των αντιπροσωπευτικών τους ενώσεων, των Κινέζων παραγωγών-εξαγωγέων και των αντιπροσωπευτικών τους ενώσεων, καθώς και της χώρας καταγωγής και/ή εξαγωγής, δηλαδή της Κίνας), και στα κράτη μέλη της ΕΕ πριν από την επιβολή τέτοιων μέτρων, σύμφωνα με τις διαδικασίες που ορίζονται στον βασικό κανονισμό της ΕΕ κατά των επιδοτήσεων. Οι πληροφορίες αυτές δημοσιεύονται επίσης στον ιστότοπο της Επιτροπής.
Οι εταιρείες του δείγματος έλαβαν ατομικά πληροφορίες σχετικά με τους υπολογισμούς που τις αφορούν και έχουν τη δυνατότητα να υποβάλουν τις παρατηρήσεις τους σχετικά με την ακρίβεια των εν λόγω υπολογισμών. Σε περίπτωση που οι εν λόγω παρατηρήσεις παράσχουν επαρκή αντισταθμιστικά αποδεικτικά στοιχεία, η Επιτροπή μπορεί να αναθεωρήσει τον υπολογισμό της σύμφωνα με το δίκαιο της ΕΕ.