Δημόσια διαβούλευση για τους αντιμονοπωλιακούς κανόνες των μηχανοκίνητων οχημάτων
Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή ξεκίνησε δημόσια διαβούλευση με την οποία καλεί όλα τα ενδιαφερόμενα μέρη να εκφράσουν τις απόψεις τους σχετικά με τη λειτουργία των κανόνων ανταγωνισμού που εφαρμόζονται στις κάθετες συμφωνίες στον τομέα της αυτοκινητοβιομηχανίας. Οι κανόνες αυτοί περιλαμβάνουν τον κανονισμό απαλλαγής κατά κατηγορία στον τομέα της αυτοκινητοβιομηχανίας («MVBER») και τις συμπληρωματικές κατευθυντήριες γραμμές, όπως αμφότερα τροποποιήθηκαν τον Απρίλιο του 2023, καθώς και τον κανονισμό απαλλαγής κατά κατηγορία των κάθετων συμφωνιών («VBER») και τις κατευθυντήριες γραμμές για τους κάθετους περιορισμούς, στον βαθμό που εφαρμόζονται στον τομέα της αυτοκινητοβιομηχανίας.
Η δημόσια διαβούλευση αποτελεί μέρος της εν εξελίξει αξιολόγησης του MVBER και των συμπληρωματικών κατευθυντήριων γραμμών που ξεκίνησε στις 18 Ιανουαρίου 2024. Οι κανόνες αυτοί, οι οποίοι βοηθούν τις επιχειρήσεις του τομέα της αυτοκινητοβιομηχανίας να αξιολογήσουν τη συμβατότητα των κάθετων συμφωνιών τους με το άρθρο 101 παράγραφος 1 της Συνθήκης για τη λειτουργία της Ευρωπαϊκής Ένωσης (ΣΛΕΕ), πρόκειται να λήξουν στις 31 Μαΐου 2028.
Παράλληλα, η Επιτροπή ξεκίνησε στις 30 Ιανουαρίου 2025 τον στρατηγικό διάλογο για το μέλλον της αυτοκινητοβιομηχανίας. Η Επιτροπή θα παρουσιάσει σύντομα ένα σχέδιο δράσης το οποίο θα καλύπτει ζητήματα που αφορούν τον τομέα της αυτοκινητοβιομηχανίας, όπως η διασφάλιση της πρόσβασης σε ταλέντα και πόρους, η τεχνολογική καινοτομία και η ανάπτυξη οχημάτων επόμενης γενιάς, καθώς και η θέσπιση ενός προβλέψιμου κανονιστικού πλαισίου. Η αξιολόγηση του MVBER συμπληρώνει αυτές τις προσπάθειες με τη διασφάλιση μιας ανταγωνιστικής δευτερογενούς αγοράς αυτοκινήτων.
Ιστορικό της διαδικασίας αξιολόγησης
Στις 17 Απριλίου 2023 η Επιτροπή παρέτεινε την ισχύ του MVBER για πέντε έτη, έως τις 31 Μαΐου 2028, και επικαιροποίησε τις συμπληρωματικές κατευθυντήριες γραμμές ώστε να αντικατοπτρίζουν τις κύριες τεχνολογικές εξελίξεις στην αυτοκινητοβιομηχανία από το 2010 και έπειτα. Η παράταση ισχύος του κανονισμού και η επικαιροποίηση των κατευθυντήριων γραμμών ήταν αποτέλεσμα της προηγούμενης αξιολόγησης του πλαισίου, η οποία ξεκίνησε το 2018 και ολοκληρώθηκε στις 28 Μαΐου 2021, από την οποία προέκυψε ότι η αγορά μηχανοκίνητων οχημάτων ήταν πιθανό να εξελιχθεί τα επόμενα έτη, ιδίως λόγω της ψηφιοποίησης των οχημάτων και των νέων προτύπων κινητικότητας.
Η Επιτροπή ξεκίνησε την τρέχουσα αξιολόγηση στις 18 Ιανουαρίου 2024, ενώ δημοσίευσε και μια πρόσκληση υποβολής στοιχείων στις 27 Μαΐου 2024. Στην αξιολόγησή της, η Επιτροπή θα λάβει υπόψη την τρέχουσα κατάσταση του ανταγωνισμού στον τομέα της αυτοκινητοβιομηχανίας και θα συμπεριλάβει εκτίμηση των επιπτώσεων των τροποποιημένων από το 2023 συμπληρωματικών κατευθυντήριων γραμμών. Η αξιολόγηση θα εξετάσει επίσης πώς είναι πιθανό να εξελιχθεί η αγορά έως το 2028 με βάση τις τρέχουσες τάσεις.
Επόμενα βήματα
Τα ενδιαφερόμενα μέρη μπορούν να υποβάλουν τις παρατηρήσεις τους έως τις 23 Μαΐου 2025. Περισσότερες πληροφορίες για τον τρόπο υποβολής παρατηρήσεων είναι διαθέσιμες εδώ.
Η Επιτροπή θα αναλύσει τις απαντήσεις που θα υποβληθούν στο πλαίσιο της διαβούλευσης και θα δημοσιεύσει μια σύνοψη των κύριων σημείων και συμπερασμάτων στη διαδικτυακή πύλη της Επιτροπής «Πείτε την άποψή σας». Στην ίδια σελίδα, η Επιτροπή θα δημοσιεύσει επίσης τις απαντήσεις που δόθηκαν στο πλαίσιο της δημόσιας διαβούλευσης στη γλώσσα στην οποία υποβλήθηκαν.
Στο πλαίσιο της τρέχουσας αξιολόγησης, η Επιτροπή θα ζητήσει επίσης ανατροφοδότηση από τις εθνικές αρχές ανταγωνισμού. Επιπλέον, η Επιτροπή συνεργάζεται με το Κοινό Κέντρο Ερευνών της Επιτροπής πάνω σε μια μελέτη για τη συλλογή ειδικών τομεακών πληροφοριών όσον αφορά έναν κατάλογο σχετικών δεικτών του κλάδου, με ιδιαίτερη έμφαση στον ψηφιακό μετασχηματισμό των αγορών αυτοκινήτων.
Μετά την ολοκλήρωση της αξιολόγησης, η Επιτροπή θα αναλύσει τις πιθανές επιλογές πολιτικής για το μέλλον του MVBER, σε ένα στάδιο χάραξης πολιτικής που έχει προγραμματιστεί για το 2026. Μπορείτε να παρακολουθήσετε την πρόοδο της αξιολόγησης στη διαδικτυακή πύλη της Επιτροπής «Πείτε την άποψή σας».
Ιστορικό του MVBER
Οι κάθετες συμφωνίες είναι συμφωνίες μεταξύ δύο ή περισσότερων επιχειρήσεων που δραστηριοποιούνται σε διαφορετικά επίπεδα της αλυσίδας παραγωγής ή διανομής. Αφορούν τους όρους υπό τους οποίους τα μέρη μπορούν να αγοράζουν, να πωλούν ή να μεταπωλούν ορισμένα αγαθά ή υπηρεσίες.
Το άρθρο 101 παράγραφος 1 της ΣΛΕΕ απαγορεύει τις συμφωνίες μεταξύ εταιρειών, οι οποίες περιορίζουν τον ανταγωνισμό. Ωστόσο, δυνάμει του άρθρου 101 παράγραφος 3 της ΣΛΕΕ οι εν λόγω συμφωνίες μπορούν να κηρύσσονται συμβατές με την εσωτερική αγορά, εφόσον συμβάλλουν στη βελτίωση της παραγωγής ή της διανομής των προϊόντων ή στην προώθηση της τεχνικής ή οικονομικής προόδου, εξασφαλίζοντας συγχρόνως στους καταναλωτές εύλογο μερίδιο του οφέλους που προκύπτει, δίχως να εξαλείφεται ο ανταγωνισμός.
Ο MVBER αναφέρει ότι το γενικό καθεστώς της Επιτροπής (δηλαδή ο VBER) εφαρμόζεται σε συμφωνίες για τη διανομή καινούργιων οχημάτων. Ο VBER εξαιρεί από την απαγόρευση του άρθρου 101 παράγραφος 1 της ΣΛΕΕ τις κάθετες συμφωνίες που πληρούν ορισμένες προϋποθέσεις, δημιουργώντας έτσι ένα ασφαλές πλαίσιο για τις εν λόγω συμφωνίες. Οι κατευθυντήριες γραμμές για τους κάθετους περιορισμούς παρέχουν καθοδήγηση σχετικά με τον τρόπο ερμηνείας και εφαρμογής του VBER, καθώς και σχετικά με τον τρόπο αξιολόγησης των κάθετων συμφωνιών που δεν εντάσσονται στο ασφαλές πλαίσιο του VBER.
Όσον αφορά συμφωνίες που αφορούν την πώληση ή τη μεταπώληση ανταλλακτικών μηχανοκίνητων οχημάτων ή την παροχή υπηρεσιών επισκευής και συντήρησης μηχανοκίνητων οχημάτων, ο MVBER προβλέπει ότι το άρθρο 101 παράγραφος 1 της ΣΛΕΕ δεν εφαρμόζεται, εφόσον οι συμφωνίες αυτές πληρούν τις προϋποθέσεις για απαλλαγή βάσει του γενικού καθεστώτος του VBER και δεν περιέχουν κανέναν από τους σοβαρούς περιορισμούς που απαριθμούνται στον MVBER (οι εν λόγω περιορισμοί αίρουν το ευεργέτημα της απαλλαγής).
Για περισσότερες πληροφορίες
Περισσότερες πληροφορίες σχετικά με τα επόμενα βήματα της τρέχουσας αξιολόγησης διατίθενται στην ειδική ιστοσελίδα του ιστοτόπου της Επιτροπής για τον ανταγωνισμό.