Από τα απόβλητα φραγμάτων στα εργαλεία της τάξης: Η κυκλική καινοτομία ενός σχολείου
Στην Τουρκία, μια ισχυρή πρωτοβουλία βάσης επαναπροσδιορίζει τον τρόπο με τον οποίο αντιμετωπίζουμε τα απόβλητα και τις δυνατότητες. Με επικεφαλής τον καθηγητή Evrim Karaca, το έργο παίρνει απορριπτόμενα υλικά από την κατασκευή φραγμάτων και τα μετατρέπει σε γόμες μαυροπίνακα, που δημιουργήθηκαν από μειονεκτούσες μαθήτριες. Το αποτέλεσμα; Ένα συναρπαστικό μείγμα κυκλικής οικονομίας, ισότητας των φύλων και εκπαιδευτικής καινοτομίας.
Κάθε χρόνο, τα κρατικά υδραυλικά έργα (DSI) παράγουν περίπου 200 τετραγωνικά μέτρα από τσόχα και πλαστικά απόβλητα κατά τη διάρκεια των ποιοτικών δοκιμών για την κατασκευή φραγμάτων. Αντί να αφήσει αυτά τα υλικά να πάνε σε χωματερές, το σχολείο του Evrim μπήκε μέσα — ανακτώντας τα υλικά και ανακυκλώνοντας τα σε χρήσιμα εργαλεία στην τάξη.
Η διαδικασία παραγωγής είναι ένα πρακτικό ταξίδι μάθησης. Οι μαθητές οδηγούν ολόκληρο τον κύκλο: από τη συλλογή και την επεξεργασία υλικών μέχρι το σχεδιασμό προσαρμοσμένων συσκευασιών και την παράδοση των τελικών προϊόντων στα τοπικά σχολεία. Σε μόλις τέσσερις μήνες, οι μαθητές ανακύκλωσαν 80 m² βιομηχανικών αποβλήτων, παρήγαγαν 2.000 γόμες και διένειμαν 1.000 από αυτά δωρεάν σε 20 σχολεία σε όλη την περιοχή.
Αλλά ο αντίκτυπος υπερβαίνει κατά πολύ τους αριθμούς. Το έργο υποστηρίζει άμεσα τους ΣΒΑ 4, 5, 8, 10, 12 και 13 προσφέροντας κατάρτιση στις πράσινες δεξιότητες και την επιχειρηματικότητα, μειώνοντας την ανισότητα εκπαιδευτικού υλικού και προωθώντας την υπεύθυνη κατανάλωση. Αρχικά με τη συμμετοχή 4 φοιτητών, το πρόγραμμα εμπλέκει τώρα 12 φοιτήτριες, με στόχο την επίτευξη τουλάχιστον 30 μέσα στα επόμενα δύο χρόνια.
Επίσης κερδίζει την προσοχή. Με τις ψηφιακές πλατφόρμες, τις επισκέψεις ως πρότυπο και την αυξανόμενη συμμετοχή της οικογένειας και της κοινότητας, το έργο δημιουργεί ένα αναπαραγώγιμο μοντέλο για τα σχολεία σε εθνικό επίπεδο. Με 861 φράγματα στο Türkiye, το δυναμικό για κλίμακα είναι τεράστιο.
Όσον αφορά το μέλλον, η ομάδα σχεδιάζει να επεκταθεί σε τουλάχιστον τέσσερις επαρχίες, να υποβάλει αίτηση για σχέδια Erasmus+ και να ξεκινήσει εκστρατείες ευαισθητοποίησης σε συνεργασία με τον δημόσιο και τον ιδιωτικό τομέα. Η φιλοδοξία; Ενσωμάτωση της κυκλικής οικονομίας και της εκπαίδευσης στην κοινωνική επιχειρηματικότητα, ιδίως μεταξύ των μειονεκτούντων νέων.
Μετατρέποντας τα απόβλητα σε εκπαιδευτικά εργαλεία και τους μαθητές σε μετασχηματιστές, το έργο αυτό αποτελεί παράδειγμα του τρόπου με τον οποίο η καινοτομία μικρής κλίμακας μπορεί να επιφέρει μετασχηματισμό μεγάλης κλίμακας.