Ανάπτυξη εθνικής στρατηγικής για τις δημόσιες συμβάσεις για την Ιρλανδία
Ο Fergal Grogan εργάζεται στην Εθνική Μονάδα Πολιτικής Δημοσίων Συμβάσεων στο Γραφείο Δημοσίων Συμβάσεων (OGP) από το 2019. Το OGP, το οποίο λειτουργεί στο πλαίσιο του Υπουργείου Παροχής και Μεταρρύθμισης των Νέων Δαπανών στην Ιρλανδία, έχει ως στόχο να διαμορφώσει ένα μέλλον για τις δημόσιες συμβάσεις που θα είναι διαφανές και κοινωνικά, περιβαλλοντικά και οικονομικά βιώσιμο και, στο πλαίσιο του ρόλου του ως κεντρικής αρχής προμηθειών, να προσφέρει ποιοτικές λύσεις προμηθειών που θα ανταποκρίνονται στις ανάγκες της δημόσιας υπηρεσίας και θα ωφελούν την κοινωνία. Το έργο της Fergal επικεντρώνεται στην προώθηση της συμμετοχής των ΜΜΕ στις δημόσιες συμβάσεις και στις στρατηγικές δημόσιες συμβάσεις.
Πέρυσι, η ομάδα της Fergal συντόνισε με τη ΓΔ Grow, το ICLEI Europe και τις υπηρεσίες της PwC της ΕΕ για τη διοργάνωση εργαστηρίου στην Ιρλανδία στο πλαίσιο του έργου για τους διαλόγους για τις δημόσιες συμβάσεις, το οποίο κορυφώθηκε με τη δημοσίευση του στρατηγικού χάρτη πορείας της Ιρλανδίας για τις δημόσιες συμβάσειςνωρίτερα φέτος. Τον Μάρτιο, η Fergal επέβλεψε την έναρξη δημόσιας διαβούλευσης για την ενημέρωση σχετικά με την ανάπτυξη μιας πρώτης εθνικής στρατηγικής για τις δημόσιες συμβάσεις.
Το έργο «Διάλογοι για τις δημόσιες συμβάσεις» ξεκίνησε από τη Γενική Διεύθυνση Εσωτερικής Αγοράς, Βιομηχανίας, Επιχειρηματικότητας και ΜΜΕ της Ευρωπαϊκής Επιτροπής (ΓΔ GROW) με σκοπό τη διοργάνωση εργαστηρίων στα 27 κράτη μέλη για την ανάπτυξη διαλόγου σχετικά με τη χρήση των δημόσιων συμβάσεων για στρατηγικούς (περιβαλλοντικούς, κοινωνικούς και καινοτόμους) σκοπούς. Μπορείτε να δείτε το βίντεο αυτό έγινε στην ετήσια εκδήλωση του έργου για να διαπιστωθεί ο αντίκτυπος που είχε σε αρκετές χώρες της ΕΕ.
Στο πλαίσιο του έργου «Διάλογοι για τις δημόσιες συμβάσεις», το οποίο δρομολογήθηκε από τη ΓΔ GROW (ΕΚ), πραγματοποιήθηκε στις 25 Σεπτεμβρίου 2024 εργαστήριο για την προώθηση των στρατηγικών δημόσιων συμβάσεων στην Ιρλανδία, στο οποίο συμμετείχαν συμμετέχοντες από διάφορους οργανισμούς. Τι ώθησε και ενθάρρυνε την Υπηρεσία Δημοσίων Συμβάσεων (OGP) να φιλοξενήσει αυτό το εργαστήριο;
Το εργαστήριο όχι μόνο παρείχε μια πλατφόρμα για την κοινοποίηση των προοπτικών και των συμφερόντων των ιρλανδών ενδιαφερόμενων μερών στην ευρύτερη ευρωπαϊκή κοινότητα, αλλά ενίσχυσε επίσης τον περαιτέρω διάλογο μεταξύ της Ιρλανδίας και των ευρωπαίων γειτόνων μας.
Ως μια μικρή προηγμένη ανοικτή οικονομία, η Ιρλανδία επωφελείται από το γεγονός ότι αποτελεί μέρος μιας μεγάλης πολιτικής και οικονομικής ένωσης, ως εκ τούτου, το OGP είχε σαφή συμμετοχή στη συμμετοχή σε αυτούς τους διαλόγους σε συνεργασία με τους συναδέλφους μας στην ΕΕ. Δεύτερον, το έργο αυτό και ο χάρτης πορείας που προέκυψε ήταν ένα κρίσιμο βήμα στο διάλογο της Ιρλανδίας σχετικά με τη χρήση στρατηγικών συμβάσεων και αποτελεί μέρος της ευρύτερης ανάπτυξης της πρώτης εθνικής στρατηγικής της Ιρλανδίας για τις δημόσιες συμβάσεις.
Το εργαστήριο έδωσε την ευκαιρία να συζητηθούν οι προκλήσεις και οι ευκαιρίες για την εφαρμογή στρατηγικών δημόσιων συμβάσεων στην Ιρλανδία. Ποια ήταν τα κύρια αποτελέσματα του εργαστηρίου και ποιες δράσεις έχουν αναληφθεί από τότε;
Για την Ιρλανδία, το εργαστήριο συνέβαλε στην ενημέρωση της αρχικής φάσης διερεύνησης πριν από τη διαβούλευση στην ανάπτυξη της εθνικής στρατηγικής μας για τις δημόσιες συμβάσεις.
Στο εργαστήριο, οι συμμετέχοντες προσδιόρισαν ορισμένες από τις προκλήσεις και τις ευκαιρίες σχετικά με την εφαρμογή στρατηγικών πρακτικών για τις δημόσιες συμβάσεις και διατύπωσαν πιθανές λύσεις και συναφείς δράσεις.
Στο πλαίσιο του έργου για τους διαλόγους για τις δημόσιες συμβάσεις, η ΓΔ Grow ενθάρρυνε κάθε κράτος μέλος να καταρτίσει χάρτη πορείας ή σχέδιο δράσης που θα περιγράφει τα μέτρα που μπορούν να στηρίξουν περαιτέρω την εφαρμογή στρατηγικών δημόσιων συμβάσεων.
Ο χάρτης πορείας που προκύπτειαντικατοπτρίζει αυτές τις αρχικές συζητήσεις με τα ενδιαφερόμενα μέρη που προέκυψαν από το εργαστήριο και τη συνάντηση παρακολούθησης με τους συμμετέχοντες, που πραγματοποιήθηκε στο πλαίσιο του έργου, τον Δεκέμβριο του 2024.
Ο χάρτης πορείας δεν είναι νομικά δεσμευτικό έγγραφο. Αντ’ αυτού, οι προκλήσεις, οι λύσεις και οι προτεινόμενες δράσεις που περιγράφονται στον χάρτη πορείας θα τροφοδοτήσουν τη δημόσια διαβούλευση για την εθνική στρατηγική.
Η ευθύνη για τις προτεινόμενες δράσεις διασχίζει μια σειρά κυβερνητικών υπηρεσιών, έτσι απαιτούνται σημαντικά επίπεδα διαβούλευσης και συνεργασίας για την επίτευξη διατμηματικής και διατομεακής εξαγοράς και ιδιοκτησίας.
Το OGP ανέλαβε δράση για να φέρει τις προκλήσεις, τις λύσεις και τις δράσεις που παρουσιάζονται στον χάρτη πορείας της Ιρλανδίας στο επόμενο στάδιο ανάπτυξης στρατηγικής, το στάδιο της δημόσιας διαβούλευσης, για να ανοίξει αυτή τη σημαντική συζήτηση σε όλους όσους ενδιαφέρονται για τη μελλοντική κατεύθυνση των δημόσιων συμβάσεων στην Ιρλανδία.
Η Ιρλανδία αναπτύσσει επί του παρόντος την πρώτη της εθνική στρατηγική για τις δημόσιες συμβάσεις. Πώς θα αντικατοπτριστούν οι συζητήσεις στο εργαστήριο στην εθνική στρατηγική;
Οι συζητήσεις στο πλαίσιο του εργαστηρίου συνέβαλαν στην ενημέρωση της δημόσιας διαβούλευσης, η οποία θα περιλαμβάνει έρευνα των ενδιαφερόμενων μερών, καθώς και περιφερειακές εκθέσεις και διαδικτυακά σεμινάρια. Τον περασμένο Ιούνιο, η OGP δημοσίευσε δήλωση πολιτικής για την ανάπτυξη μιας εθνικής στρατηγικής για τις δημόσιες συμβάσεις.
Η δήλωση προσδιόρισε τέσσερα βασικά θέματα για την ανάπτυξη της στρατηγικής με βάση: Στρατηγικές δημόσιες συμβάσεις, διαφάνεια, ψηφιοποίηση και ενημέρωση. Εκτός από αυτά τα τέσσερα βασικά θέματα, με βάση τις συζητήσεις στο εργαστήριο, ζητούνται επίσης απόψεις στο πλαίσιο της δημόσιας διαβούλευσης σχετικά με άλλα επτά θέματα, συμπεριλαμβανομένης της εμπιστοσύνης του κοινού, της οικοδόμησης δυνατοτήτων για αγοραστές του δημόσιου τομέα, της στήριξης των ΜΜΕ, των κεντρικών αγορών, των υποδομών και της ανθεκτικότητας.
Σε ποιο στάδιο της διαδικασίας ανάπτυξης στρατηγικής βρίσκεστε και πότε εκτιμάτε ότι θα δημοσιευθεί; Ποιος είναι ο στόχος αυτής της στρατηγικής;
Μόλις δρομολογήσαμε δημόσια διαβούλευση για να ενημερώσουμε την ανάπτυξη της στρατηγικής. Πρόκειται για ένα κρίσιμο βήμα που επιτρέπει σε όλους όσους ενδιαφέρονται για τη μελλοντική κατεύθυνση των δημόσιων συμβάσεων στην Ιρλανδία να τεκμηριώσουν τη στρατηγική, η οποία αναμένεται να δημοσιευθεί στα τέλη του 2025, με την επιφύλαξη της έγκρισης της κυβέρνησης.
Φιλοδοξία της στρατηγικής είναι η βελτίωση της ζωής του λαού της Ιρλανδίας μέσω της υλοποίησης στρατηγικών, καινοτόμων, βιώσιμων και διαφανών δημόσιων συμβάσεων που στηρίζουν τον ανταγωνισμό και τη σχέση ποιότητας-τιμής.
Η στρατηγική θα ευθυγραμμιστεί με τη στρατηγική της Ιρλανδίας για τον μετασχηματισμό των δημόσιων υπηρεσιών, η οποία καθορίζει ένα όραμα για μια «συμπεριληπτική, υψηλής ποιότητας και ολοκληρωμένη παροχή δημόσιων υπηρεσιών που θα ανταποκρίνεται στις ανάγκες και θα βελτιώνει τη ζωή του λαού της Ιρλανδίας».
Η εθνική στρατηγική για τις δημόσιες συμβάσεις θα συμβάλει σε αυτό το όραμα, υποστηρίζοντας τις ΜΜΕ μας, αναπτύσσοντας την εμπορική ικανότητα των αγοραστών του δημόσιου τομέα και των υπευθύνων χάραξης πολιτικής στην Ιρλανδία, λαμβάνοντας μέτρα για να διασφαλιστεί ότι το σύστημα είναι επαρκώς ευέλικτο ώστε να ανταποκρίνεται σε ευρύτερες οικονομικές, περιβαλλοντικές, κοινωνικές και γεωπολιτικές προκλήσεις, και προωθώντας μια νοοτροπία καινοτομίας στις δημόσιες συμβάσεις, ώστε να εξασφαλίζονται τα καλύτερα δυνατά αποτελέσματα για όσους ζουν εδώ.
Τον Απρίλιο του 2024, η Ιρλανδία δημοσίευσε τη νέα στρατηγική και το σχέδιο δράσης για τις πράσινες δημόσιες συμβάσεις 2024-2027. Ποια είναι τα κύρια σημεία δράσης του παρόντος εγγράφου;
Η στρατηγική και το σχέδιο δράσης της Ιρλανδίας για τις ΠΔΣ έχει ορισμένους βασικούς στόχους, συμπεριλαμβανομένης της ενίσχυσης των ΠΔΣ ως βασικού εργαλείου για τον δημόσιο τομέα, συμβάλλοντας στη μετάβαση της Ιρλανδίας σε μια βιώσιμη, κυκλική και χαμηλών ανθρακούχων εκπομπών οικονομία. Η στρατηγική δεσμεύεται ότι όλοι οι δημόσιοι φορείς πρέπει να περιλαμβάνουν κριτήρια ΠΔΣ σε όλους τους διαγωνισμούς με δημόσιους πόρους, όπου αυτό είναι δυνατόν.
Το Buyer Green καθορίζει τις βασικές αρχές που πρέπει να τηρούνται από όλους τους φορείς του δημόσιου τομέα που χρησιμοποιούν δημόσιους πόρους στο πλαίσιο των διαδικασιών σύναψης συμβάσεων.
Η στρατηγική περιλαμβάνει επίσης 54 δράσεις και 12 στόχους για βασικούς τομείς και κατηγορίες προϊόντων που αποσκοπούν στην προώθηση της εφαρμογής πράσινων και κυκλικών πρακτικών σύναψης δημόσιων συμβάσεων σε ολόκληρο τον δημόσιο τομέα.
Οι βασικοί τομείς εστίασης στη στρατηγική περιλαμβάνουν μέτρα για την πρόοδο της εφαρμογής των ΠΔΣ στον δημόσιο τομέα· Παρακολούθηση και υποβολή εκθέσεων για τις ΠΔΣ· Κατάρτιση και ευαισθητοποίηση για τις ΠΔΣ· και περαιτέρω ανάπτυξη εθνικών κατευθυντήριων γραμμών και κριτηρίων για τις ΠΔΣ. Το OGP συνεργάζεται στενά με τους συναδέλφους του Τμήματος Περιβάλλοντος, Κλιματισμού και Επικοινωνιών, οι οποίοι δημοσίευσαν τη Στρατηγική και το Σχέδιο Δράσης για τις ΠΔΣ, για να υποστηρίξουν την εφαρμογή της στρατηγικής.
Διαδραματίζουμε σημαντικό ρόλο στην υλοποίηση ορισμένων βασικών δράσεων, συμπεριλαμβανομένης της παροχής επικαιροποιημένων οδηγιών προς τις κυβερνητικές υπηρεσίες και τον δημόσιο τομέα σχετικά με τις νέες υποχρεώσεις ΠΔΣ που περιλαμβάνονται στη στρατηγική.